torsdag, april 02, 2009

Fluffiga vita moln på en sååå blå himmel

Lyssnar med ett halvt öra på debatten på TV4 som tyvärr verkar vara betald direkt av borgarna? Kanske för att slutligen se arbetarrörelsen i köttkvarnen – ICA lär åka dit! (skratta eller gråta?)

Minns du ’Satsa på dej själv’ kampanjen? Minns du de där fluffiga molnen på valafficher?

Det var där det började för mej – Saltsjöbadsandan missade jag helt – men när jag såg den nya moderata propagandan så kunde jag inte annat än förundras över att dessa enkla billiga rakhyvelsknep gick hem!!

Jag fattar bara inte hur det kunde gå så här illa – för det är mer än illa med den bild av verkligheten som nu tonar fram. Facket är lierat med kapitalet i en fråga som handlar om trygghet – pension. Tryggheten som Fredrik vill ta ifrån oss – alltid velat och det har alla hans bröder och systrar (svågrar fastrar och alla kapitalägare sen stenåldern) också velat i alla tider – dom är inte många och de blir färre. Maktkoncentrationen ökar – mer pengar på färre händer och passiva ägare i stora fonder .. suck!

Det som spelas upp nu, kanske blir en startpunkt där det intellektuella kapitalet tar sin chans och snor lite plats i debatten, de med minne av vad vi sa om solidaritet, medmänsklighet och öppenhet.

De som sitter vid makten idag vägrar att av gemensamma resurser ge till de som ska drabbas just nu och om ett år. De stiftar lagar på löpande band som hotar integritet och i förlängningen rätten att tänka fritt. Lagar och rutiner som jagar ’folket’ för fusk och ger de som redan har med andra handen. Med futtiga skattesäkningar i arbetslinjens anda har somliga av oss låtit sej luras – dags att öppna ögonen för mer sanna kollektiva lösningar – hoppas jag.

Den som till äventyrs tror att Fredrik (en del av de fyras gäng) vill flertalet väl, glömmer att flertalet inte äger annat än några få saker med affektionsvärde – värdelöst om det utsätts för marknadskrafterna och den totala privatiseringen – har du - lille vän, råd med dina försäkringar?

Kära Alla NI till vänster:

- Rensa nu upp i leden och bli ett tydligt vänsteralternativ – förlora (o)gärna valet 2010 – men den dag vi vinner så låter vi direktörerna fly och låt oss också hoppas att Fredrik följer med på något av de där vita molnen – låååångt bort på sin egna blååååa himmel.

2 kommentarer:

Johan Westerholm sa...

Jan!

Såg först nu att du sällat dig till bloggosfären. Kul!

Och, bra inlägg. Manar till en viss befogad eftertanke. Funderar mycket på färdriktningar, relevans, trovärdighet etc. dagar som dessa.

(S) förblir jag dock då inget annat parti ens ligger nära John Rawls ursprungsposition. (S) är inte riktigt där men närmast och har inte visat samma instabilitet som (FP) som annars skulle vara ett naturligt val.

Men. Åter till ämnet. När jag jobbade i IT-branchen så bytte vi reklambyrå var tredje år. Min VD hade tesen att oavsett om han var nöjd eller inte med byrån så mådde alla bra av att tappa en storkund då och då i det långa loppet.

Du har en poäng. Sannolikt fler än en.

Men det fråntar mig inte att jag klev in i det här för att jag vill påverka och framföra allt, vinna.

Trivs bäst i uppförsbacke och motvind som den till hälften finlandssvensk jag är, för, ibland så undrar jag om det är så bra att bli för bekväm? Tror inte det....

Men kul att du kastat dig in. Lunch någon dag?

Mvh

Johan

Unknown sa...

Hej Johan

Absolut en lunch en varm vårdag!

Jag själv som halvfinne utan kunskap i finska och bara en kort period av tvivel kring nationell hemvist, så tror jag personligen att trygghet - från vagga till grav - ger goa varma generösa och seende människor.

Jag tror vi blir bekväma i perioder - nytt ljus kan hota det byggda och det vana är ett mått av tryggheten. Sen om det trygga är en spegling av en större sanning släpper jag helt - sanningen har vad jag sett i livet inte låtit sej trängas upp i något hörn och jakten på den kanske inte är det viktiga?

Däremot så ser jag det som helt nödvändigt att redovisa de konsekvenser man själv ser av 'handlande'. Om man tex i politiken aktivt vill skapa ett samhälle där konkurrens ska vara drivande - ja då ska det stå på affischen - vill man ha ett samhälle som drivs framåt av känsla för solidaritet så ska det även då stå på affischen vad det kostar - engagemang.

Som jag uppfattar det så krävs det mer individuellt ansvar i ett kollektivt samhälle än i ett av 'lönsamhet' drivet samhälle

Paradox? Njae - det ena är dagsländans lov och det andra kräver plan ideologi debatt och så många som möjligt som medverkande

Mej når du på jan.paimo at gmail.com

Janne