måndag, mars 30, 2009

Månglarna ..

Jag har varit tyst en stund – blev stum! Stum inför det skådespel som spelas upp och detta eviga poängsamlande. Är det inte pengar så är det poäng och vilka är det som slåss om både och?

Jo ska tillstå att vi fattiga slåss om smulorna samtidigt som de redan givna slåss om kakan som vi fattiga har bakat. Alla, även vi på botten slåss om futtiga poäng. Dock är de som syns och har ordet ’dignitärerna’ – våra valda representanter – de som springer runt på scenen och sjunger ut sina mer eller mindre falska floskler. Vi framför scenen kan tyvärr trots raseri - inte låta bli att köra med.

Ett raseri i känslan av att bli lurade att sjunka med trygghetssystemen ’Titanic’ som inte flöt ens då de sjösattes, medan ni på scenen har mer än vad ni behöver och ändå jagar ni poäng?

Varför jagar ni där uppe den sista poängen medan vi här nere känner alltmer förakt för er? Kan ni inte nöja er med att ha mer än vad som går att göra av med? Vart tog den diskreta högern vägen? Varför liknar LO toppen allt mer den besuttna klassen i både retorik och gärning?

Som vanligt saknar jag svar men jag minns kampanjer som ’Satsa på dej själv’ och ’Även en arbetare kan vara moderat’.

En arbetare som säljer sin arbetskraft kan inte vara annat än en produktionsfaktor – kapitalet står till höger – där kan inte en arbetare stå – punkt!

Jag spårar i min livstid det alltmer uttalade kravet på konsumtion – få hjulen att snurra – hört detta i så många år – få hjulen att snurra – snurra fortare – snurra globalt. En städare i Turin som ger anbud i Hjo? Sannolikt kontrakt .. nej.

Men ett telecomföretag med kapital kan kliva omkring i världen och strunta i gränser och moral – ett energibolag likadant. Kapitalet är fritt att röra sej vart hän det vill och alltid till stränder där guldet sköljs upp på strand – det rör sej snabbt – men nu plötsligt så syns det inte – guldet är slut säger dom på scenen! Det är ’botta’ – tror du dom??

Jag tror inte för ett ögonblick att någon av dessa går utan skor – nej de dansar sin dans i allt vildare takt och sjunger lika falskt som alltid, allt för att vi ska springa fortare billigare med mindre hämmande regler på en ’marknad’ – det är gyckel!

Alla vägar järnvägar skolor - all infrastruktur är på plats och alla har vi vår kunskap i behåll – det är guldet som tog slut – det rann ned i någons ficka. Jag säger det igen: Den repressiva makten radikaliserar .. se upp ni våra ikoner – ni som tutat i oss och underblåst vår fåfänga ’satsa på dej själv – var moderat’ .. jaja – jag ska inte påstå att jag stod emot i alla delar men jag längtar efter den som vågar ta en kätting och driva ut månglarna ur folkhemmet …

2 kommentarer:

Anonym sa...

Offerkoftan är förrädiskt lockande. Men nä...

Unknown sa...

ge mej fler ord - vad är en offerkofta?