söndag, mars 01, 2009

Vind för Våg

Tycker fler än jag att politik idag driver med vinden? Dit det blåser i stunden dit tycker jag alla verkar rusa. När dog ideologierna? När tog pragmatismen över? När beslöts att ekonomi är det enda att visa hänsyn?

Jag har så klart inga svar på det och jag antar osakligt att förändringen har skett gradvis, eller så är det så illa att det egentligen aldrig funnits levande ideal i sin egen tid? Det kanske är jag som vill tro att det fanns ideér som bar fram revolutioner och samhällskritik, kanske jag med mina rosa glasögon som stirrar på historien och ’tror’ att det var bättre förr – bättre med framsyntheten, viljan att ta strid för flertalet. Kanske min naiva längtan efter fred och samförstånd som gör att jag bläddrar sidor fram och tillbaka, sidor som ger hopp i stunden men sidor om redan döda som inte kommer hit och tar debatten i vår tid.

Inbillar mej att vi har fått en skiktad politik, vi har ett toppskikt ett mellanskikt och de som faktiskt tror på politiken – de som av politiska skäl gett sej in i den – de sk fritidspolitikerna, dessa stackars lurade satar ränner runt och tar skäll från oss medborgare medan mellanskitet bedriver svågerbrott i kommunen.

Så har vi de i toppen som inte behöver bry sej om det demokratiska underlaget, utan som så snabbt det bara går river runt för att nå sina mål och omöjliggöra en reverserande rörelse under en ny majoritet. Toppen både hyllar och beklagar globaliseringens effekter – samt tillägger hur gärna de skulle vilja komma åt ansvarsdelen.

Har du tänkt på hur lite ansvar vi numer kan utkräva av makthavare? Vi måste se positivt på demokratin i Ryssland – jasså måste vi? Det är viktigt att ha en dialog med kineserna – jaha för att? Det är otroligt viktigt att hålla Israel under armarna vad de än gör- så förtryck från en israelisk regering är mindre vidrigt än Saddams? USA är motorn i världen så vi måste foga oss – och varför det?

Jag tycker det finns en uppgivenhet som är skrämmande – vi är i händerna på ekonomer som ser kvartalsrapporter som det enda viktiga vare sej det handlar om politiska mål eller företag.

Vore det inte dags för en fördjupning i det politiska samtalet där man åter släpper in frågan ’För vems bästa gör vi detta och vad får det för konsekvenser över tid?’

Vind för Våg kan bli något positivt – i energidebatten.

Inga kommentarer: