tisdag, september 21, 2010

I dunklet efter ännu ett val ..

Ett nytt landskap fick vi och vi vet redan hur det ser ut - det kommer att fortsatt vara täta taggiga buskage där utförsäkrade och jobbsökande ska ta sej fram - det visste vi redan 2006. Vad vi inte visste då var hur hårt man var beredd att gå fram i jakten på arbetsskygga och simulanter. Men nu 2010 hade vi det väldigt klart för oss och i 'oss' inbegriper jag även de som la sin röst på Alliansen.

Det är pengarna det handlar om och de är så lätta att räkna och så odiskutabelt viktiga när man ska betala sina räkningar handla mat och fylla på ungarnas mobilkonton. Det som föll bort även denna gång är visionen - ett samhälle som dels ställer krav men också stöttar ALLA sina medborgare på ett värdigt sätt. Utan vision, utan ideologi så kan det bara bli plånboksfrågor kvar - är du inte lönsam lille vän är du en belastnig - även om du jobbat full tid, övertid, avstått lönehöjning för företagets bästa osv i 30 år - så blir du sjuk eller arbetslös ... då är du plötsligt värdelös

Hela detta monstruösa angrepp på människors trygghet kommer ganska säkert att skapa en annan typ av samhällskostnader - ökad kriminalitet - större ohälsotal - större segregering. Alliansen var aldrig intresserade av att skapa ett innanförskap där vi alla ingår - nej de vill piska på så vi alla förstår att vi är våra egna arbetsmarknadsministrar oavsett vad som händer i vår omvärld.

Därför anser jag att den politik som skulle ha saluförts av det RödGröna blocket borde haft en vision - en framåtriktad programförklaring för de kommande - säg -10 åren - INTE skugga Anders Borgs sifferexercis - INTE i första hand berama sej över allt vad Alliansen gjorde fel - Var gömde man den alternativa vägen? Den som inte enbart satt i plånboken?

Min slutsats är att egennyttan och rädslan för att tvingas dela med sej vann valet åt Alliansen

Vi ska inte skylla på dom - vi måste ta fram alternativ som styr mot rättvisa och ett samhälle där varje medborgare ska känna sej ha sin plats och jag pratar inte skamvrån!

Janne

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag Älskar dig!!...För de ord du producerar...och för det sätt du framför dem på....så ovanligt omaskerat...du skriver väl ännu på riktigt?...jag behöver dina ord..Tack Käre vän/..Ewa på lagom distans...

Anonym sa...

Hej.
det värsta med detta är att de unga styrs in i ett seende av politik som kortsiktiga ekonomiska lösningar. Att det är vad som känns bäst för mig, i stunden, som ska avgöra vilka som jag faktiskt väljer att ta mitt ansvar i samhällsuppbyggnaden. Dvs jag ger mandat att föra min talan i den existerande maktapparaten.

Man kan fråga sig om politikerna HAR ngn vision??? eller helt frångått det? Eller den existerar under ytan men ej ska ges utrymme t beskådande...

Företaget sverige måste gå med vinst, måste kunna konnkurera med de andra företagen på marknaden dvs de andra i-länderna. Sedan om ngr "maskiner" tar slut på vägen eller måste slängas på sophögen i förväg är en bagatell, eller hur????!!!!

Vi som är vuxna måste ge de unga ett alternativt sett att se o fundera. Att tänka långsiktigt o se igenom löften osv.

Unknown sa...

Jag tror tyvärr att du har rätt i att visionerna smält bort i samma takt som den ekonomiska 'realiteten' fått ta kommandot över våra politiska mål.

Det är svårare att argumentera för skatter än skattesänkningar.

Socialdemokrater och Vänstern måste ta tag i visionen och får inte inbilla sej att något av partierna slipper undan debatten om klass och fördelning

Min son säger sej tillhöra 'Generation X' som flyter utan mål och mening - endast här för att konsumera sina liv ..