torsdag, februari 23, 2017

Bilden av Sverige - svart grå eller vit




Vi har fått bruna fläckar på vår självbild. Vi har motkrafter mot det bruna på alla möjliga håll - men det bruna kommer ut där det kommer ut ... Motkraften är på riksplanet splittrad i sju fraktioner där den sjunde nyligen upptäckt att de åttonde sitter i samma parlament och att de bruna trots allt pratar bra svenska. "Let's talk" sa Anna Kinberg Batra.

Det jag egentligen ville prata om - det är andras bild av vår befolkning som avrundat uppgår till tio miljoner invånare.

 2015 var cirka 74 procent av den svenska befolkningen i arbetsför ålder (SCB). Dessa 74 procent kan tänka själva och de flesta har rösträtt. Försök inte få mej att tro att alla dessa arbetsföra är svarta, gråa eller vita. Jag är trött på att höra att vi tillhör landet 'lagom' - nej den som hyllar fyrkantiga mallar är ute ur mitt lag.

Sverige består av många personligheter - individer. Individer söker sig till 'kluster' för att få en hållpunkt socialt, kulturellt och känslomässigt. Vi lever dock gemensamt i samma gemensamma stack och när regnbågen välver sej över vårt 'fornstora' land så lyser spektrats alla färger nådigt på en var som råkar stå ute i solen oavsett tidpunkt i historien. Det finns ett samband mellan alla från Smygehuk i söder till treriksröset i norr - basta! Vi är alla inom vårt lands gränser.

Jag är inte ängslig över vad Putin, Trump, May, Le Pen, Xi Jinping, Mukherjee, Duterte eller någon annan företrädare för sin nation - vad de tänker om Sverige - att mannen med tre spretande fingrar och tumme mot pekfingertopp står och skriker 'Sweden!'

Varför bry sej?

Så urbota dumt och så kontraproduktivt att ens kommentera - ja jag är medskyldig i och med detta inlägg. Jag höll dock inte tal i Florida - min påverkan begränsar sig till er som läser. Jag är en individ i Sverige som försöker tänka där jag är, verka efter bästa egen förmåga. Att mannen med sin lätt obcena fingergest ska få vårt UD att löpa amok är irriterande ...

Vi lider tydligen enligt 'fingergesten' av något hemskt pga 'invandring' - allt enligt Fox News och deras tvätteri av fakta. Lögnen ska dofta - inte lukta.

Den otvättade sanningen om en liten stack i Skandinavien behövs inte för Fox News. Att storstacken (bestående av 316 miljoner 2013) USA har fler fattiga - fler mord - fler i fängelse - dyrast sjukvård osv osv - gick det direkt till tvätteriet - eller till destruktion??

Varför ska vi ens förklara oss?

Det är inte oss 'fingergesten' bryr sej om - men de som röstade på sin egen 'redneck' vill bli sedda - besvikna ska de bli - där kommer ingen regnbåge att släppa alla sina färger när sanningen om var i hierarkin folket faktiskt befinner sej. Makten består.

Kära hen - om du nu kom så här långt i läsningen - så väcktes faktiskt min lust till genmäle av Patrik Kronqvists krönika. Jag tycker han agerar bollkalle och undviker att ta ställning.

Han apporterar bollar - langar boll åt båda sidor - som man ska som bollkalle - fyller sin plikt men säger inget som får mej att tänka vidare - djupare - bollkallar kanske inte får ha egna åsikter om matchen?

Janne

Inga kommentarer: