fredag, februari 24, 2017

Tusen blommor - ord eller bild




Just idag är ordens kraft det enda som blev kvar. Bilderna slogs sönder och de egna bilderna sprack som av sten i speglar. Bilderna föll och att det enda som finns kvar är orden. 

Det är enligt mej fel sida som beskriver - gav sin 'bild' - med orden i tex en prominent blaska i USA - följs upp med nya skrattsalvor vid CPAC mötet i USA - hur kan man skratta åt andras korta strå? Det är som att skratta när någon blir avrättad? 

Vad händer där det hänt - här hemma? Hårklyverier trots övertygande fakta - synd - leder till polarisering. Det är ord utan bilder av en gemensam verklighet. Det går inte att limma krossade speglar - det vet de som kastade sten - i förorten och i riksdagen - de är samma skrot och korn. Skillnaden är att vissa uppbär 63 tusen i månaden och att det 'alternativa sanningsfolket' riskerar fängelse.

Att USA ville se Sadam Hussein hängd innan han sa något 'sant' om sitt eget förhållande till just USA är väl begripligt - men detta eviga dödande av 'alternativa perspektiv' - finns det bara en 'alternativ sanning'? Vinnarens sanning - har vi inte kommit längre? Hur långt kommer vi med EN sanning?

När ska den nation som har störst vapenmakt - störst övervakning (av egen befolkning  och oss övriga) komma till sin egen brytpunkt? Finns den? Mina egna spöken rotar runt och jag undrar - jag har träffat så många kloka undrande och tänkande på andra sidan - men polariseringen kan ställa mej mot vänner - jag oroas av orden - inte bilderna.

USA verkar fortfarande i enlighet med Trumandoktrinen. Så nu vill han 'fingerjönsen' öka sin nukelära slagkraft - visst - gör det och bekräfta all möjlig miljöförstörelse - de enda som överlever är insekter ... idiot!

Mitt lag i SHL förlorade ikväll - trist - men mitt lag var sämre - mitt lag spelade dock enligt reglerna - slogs inte - gjorde inget för att demonstrera - dom tog sin läxa. Det finns en öppen faktakoll i detta - ett lag var bättre - en hade något att erbjuda och mitt lag dribblade inte bort fakta. 

SD och M har startat en resa som leder rakt ned i ett helvete av 'alternativa fakta' för att inte säga 'en annan dimension' - där vi alla förväntas kliva ur Nirvana - rakt in i ett homogent samhälle där det bara finns 'vi' - alla talar svenska och ingen i tungor. 

Finns den 'verkligheten'?

Janne

Inga kommentarer: