onsdag, mars 15, 2017

Varför inför vi inte skydd för vittnen?



Som 'civil' skulle jag aldrig vittna mot ett kriminellt nätverk och därmed få mitt namn publicerat i en förundersökning och i ett slutligt domstolsprotokoll. Om jag som inte är kriminell är tveksam - vad ska då inte snurra i skallen på de som faktiskt VET något?

- Ja just det - kriminella som dels vill neutralisera sina motståndare, men faktiskt vill få slut på mordspiralen? De erbjuds bara att dö för det civila samhället om de knystar en enda stavelse som går emot den sk tjyvhedern. Dessa socialt handikappade har egna regler och ett skott i skallen verkar vara ett självklart resultat på en för oss övriga obegriplig rättsskala.

De som trots allt vågar använda det civila samhällets regelverk - vare sej det är jag eller de som vill bort från ett kriminellt liv - ska dessa behöva riskera livet? Det civila samhället erbjuder inte precis 'livvakter' till de som vill berätta - snarare hamnar dessa individer mellan oss och förövarna - i ett ingemansland.

Därför tycker jag att det civila samhället måste ge skydd till den som vill bryta våldsspiralen som just nu göder helt fel krafter i vårt samhälle. Jag vill ha skydd om jag är en av de utanför de kriminella nätverken som råkar se något och ännu viktigare är att samhället faktiskt kan spela ut nätverken mot varann, genom att ge skydd åt den inifrån som vittnar.

Som ni vet så är alla dokument öppna för alla när väl en rättegång är avslutad och en dom fallit. Jag misstänker att du som 'civil' sällan eller aldrig begär ut dessa dokument från rättsvårdande myndighet? Men det gör de kriminella och med ett enda syfte - straffa den som sagt något 'elakt' och straffet är inte vatten och bröd i en månad ...

Vittnesskydd är just nu enda vägen att bromsa och få slut på det vanvett som just nu pågår - jag ser ingen annan väg - gör du?

Det finns kloka människor som säkerligen kan utarbeta riktlinjer för hur man ska kunna skydda vittnen - men en sak är säker - skyddade vittnens utsaga måste hållas borta från de åtalade.
Genom att berätta det man vet så kan man bli identifierad och trots anonymitet så är snart hämnden där och vi i det civila samhället har inte vunnit något.

Jag ser dock ett stort problem med mitt eget förslag - hur ska en försvarsadvokat kunna använda vittnesmål i sitt försvar utan att röja källan inför sin klient? Jag har inget bra förslag på detta men de kloka och lagkunniga kanske kan komma med en lösning?

Kära läsare - det räcker inte att krossa nätverkande kriminella - man måste få bort ogräset och det med rötterna. Sociala insatser måste komma på plats och kanske tom bryta upp områden som Rosengård och Rinkeby - se till att fler från det övriga samhället vill flytta in - se till att skolor fungerar - se till att företag kan etablera sej - att det finns verklig samhällsservice osv osv.

När det gäller just Rinkeby så skulle det för många år sen komma en polisstation på plats - för mej obegripligt lamt hanterat och ursäkten är att det är för 'farligt' att bygga där? Hur svårt är det att sätta upp ett dubbelstängsel runt byggplatsen - där det inre stängslet bränner fingrarna av de fåtal klåfingrade idioter som inte vill ha ett fredligt liv i sin egen förort?

Leif GW Persson vill skicka in Nationella insatsstyrkan (NI) vid tumult i problemområden - kanske behövs för att fånga in och lagföra de mest aktiva - men tyvärr så är de man verkligen vill ha tag i de som håller sej på behörigt avstånd - dom skickar fram sina minderåriga småbröder att kasta sten och störa blåljusinsatser. Man kanske på prov skulle ha utegångsförbud efter 22:00 för alla under 18?
Den under 18 som påträffas sätts i förvar och föräldrarna kallas in för att avgöra varför ungen dräller ute på kvällarna - finns legitima skäl ska de självklart släppas med en ursäkt - kan vara en tanke - då skulle de över 18 år som grips med sten i hand kunna lagföras pronto - anhållas i en jourdomstol samma kväll och kvarhållas för utreding - ev husrannsakan osv.

Jag är medveten om att dessa metoder är ytterst tveksamma ur både mänskligt och demokratiskt perspektiv - men jag börjar tro att vi förlorat en generation ungdomar i dessa områden - ca en av tio som mer eller mindre valt ett kriminellt liv som sin framtid - dom måste bort från gatan och vi måste hitta vägar för att avprogrammera dessa - inte med dalt, utan med realistiska framtidsmöjligheter där utbildning är en del - vuxna som orkar och kan arbeta med dessa borttappade ungar.

Majoriteten av invånarna i våra sk problemområden är gruvligen svikna - har de rätt till samma trygghet som finns i andra delar av vårt land?

Janne

Inga kommentarer: