torsdag, januari 15, 2009

Du vackra frihet …

.. för mej börjar frågan om frihet bli – vems? Vi kan fortfarande skapa en blogg och skriva saker som kommer från hjärtat, vi kan skicka insändare, vi kan i mån av kapital trycka böcker osv ..

Men att friheten håller på att begränsas är helt klart och ställt bortom allt rimligt tvivel. Tecknen är många och ett av de tydligaste är statsministerns hot om att avgå om inte FRA lagen tar sig igenom kvarnen. I mina ögon är det respektlöst mot väljarna och konspirationstankar dyker upp – men det kan väl inte vara så att vi redan har ett så djupt samarbete med underrättelsetjänster världen över att vi har ’förbundit’ oss att leverera information? Kan det vara så illa att vi säljer ut andras frihet för att behålla vår egen? Vår egen säger jag som om det är självklart att jag har rätten till min.

Vems frihet är det som FRA IPRED ACTA med fler lagar och förslag på lagar ska värna? Det är med nödvändighet så att alla som vill ha sin integritet – sina tankar ifred undviker att utsätta sej för en maktapparat som verkar i det fördolda, en makt som kan kartlägga allt jag gör och få bättre kontroll på vad jag gjort än vad jag själv ens kan redogöra för. Det blir faktiskt så att man undviker att kräkas i rabatten efter kräftkalaset – inte för att jag har det för vana – äter ju inte ens kräftor, men du förstår säkert vart jag syftar. Vi kommer att tassa lite försiktigare, betala kontant, låta bli att dra bonuskortet, köpa böcker istället för att gå på bibblan. Undvika tandläkaren i det längsta och sexrådgivningen hos landstinget. Vi kommer att prata mindre öppet i telefon.

Hela min känsla av att vara en viktig del i samhället krymper. Känslan av att både ha rätten och skyldigheten att påverka inriktning, färdmedel och vision dunstar sakta stekt av detta påstådda nödvändiga förmynderi. Vridningen är så tydlig – mot ett repressivt samhälle.

- Journalisterna är rätt så tysta – milt sagt
- Riksdagens ledamöter tycker sej inte behöva svara på frågor från allmänheten
- Man ser hur helt horribla utvisningsbeslut verkställs
- Och vad händer med integriteten då Schengen tröskats igenom?

Lite av råge blev det med ovan i bakhuvudet – att tvingas höra alliansen beskärma sej över Lars Ohly! I december som gick hade V 7,9 % (enl Synovate) av väljarsympatierna – vi kanske ska internera dem enligt gammalt svenskt manér – för de kan ju inte veta sitt eget bästa som röstar på V och dom är ändå säkert stalinister hela högen?

Är det inte dags för alliansen att författa en egen vitbok? För i samma debatt var stödet för Israel öronbedövande! Skämmas borde ni .. helt enkelt. Svd Vid en hastig koll finns 65 resolutioner från FN som ställer krav på Israel, men eftersom storebror USA uppenbart inte tycker det är något att bry sej om så fortsätter ockupation rovdrift på mark och vatten.

Men jycken som man i 60 år trängt in i hörnet ska inte få försvara sej, varken med ord eller vapen. Att skylla på övriga arabvärlden är bra så lamt, det var västmakter som skapade det problem som nu är en av de farligaste och humanitärt sett vidrigaste krutdurkar vi någonsin varit på väg att tända eld på.

Inga kommentarer: