tisdag, januari 13, 2009

Utanförskap ...

.. så som jag lider av detta – denna farsot – att bli lämnad utanför, utan möjlighet att komma in i värmen. Känner du också så? Du bultar på dörren, du hör skratten därinne, nästan känner värmen av de lätt svettiga kropparna, doften och musiken. Du står där ute i ett duggregn som snart skall övergå i hällregn – om nu SMHI har rätt.

Jag känner mej utanför, säger det med skammen hos den som inte finns med bland de lyckade, den som inte ska åka till Verbier i vinter – kan inte ens stava till orten. Jag är inte heller inbjuden till årets vernissage och vet du vad - jag har ingen flyktingstatus. Jag har inte cancer. Känner mej främmande inför kurder för att inte tala om kineser.

Allt detta kan jag leva med för jag har minnen från Skellefteå – bott i Rinkeby – jobbat på Beckis – cyklat som en dåre till sonens födelse och vet du jag har åkt skidor till ladan och hämtade hö …

Men det är att vara utestängd som hämmar mej på riktigt:
- med kineser – fattar inte ett ord vid pokerbordet
- med kurder - de gör mej nervös för dom hoppar mellan svenska och önskan om en egen stat
- med mina investeringar - jag har inte förlorat en krona på mina aktier - hade ju ingen
- med lägenheten i Spanien – köpte jag ju aldrig

Vet inte vad som är värst när jag tänker efter – men när jag gjort det en stund (tänkt efter) så avskyr jag att fyra partier ’de fyras gäng’ har lyckats kidnappa ett ord med god hjälp av media - ett enda ord UTANFÖRSKAP och gjort det till sitt, utan att ens ett ögonblick själva behöva smaka på något av dess salt. Om det bara irriterade mej – men jag får tårar i ögonen då jag möter de människor som på riktigt är utanför och jag kan gråta då jag ser de sargade som stängs ute.

Låt bli att missbruka vårt språk! Det är snart det enda vi övriga har kvar att uttrycka det vi vill, det vi behöver och vart vi vill resa i livet – Fredrik jag vädjar till din goda vilja, du där innanför – du som känner doften och värmen. Du som vet hur skönt det är vid brasan. Du som står vid rodret – säg vad ni menar - ni fyra i ert gäng - vad ni egentligen menar med ordet utanförskap

Inga kommentarer: