fredag, oktober 22, 2010

Innanförskap

Inför 2014 års val vill jag att du tänker på vad innanförskap betyder för dej – kontra vad utanförskap har fått för egentlig innebörd idag, efter fyra år med Kejsare Fredrik den tyste?

Lovar du att fundera?

Jag ska redan nu skvallra vad jag vill se för betydelse i ordet innanförskap. För mej är det att ingen ska behöva ramla ut i utanförskap – alls.

Innanförskapet ska omfatta ALLA och då menar jag kanske till din besvikelse även Moderater … men en del av dem lär det inte gå någon nöd på vare sej vi vill ha dom innanför eller inte.

Däremot så kan det innebära liv eller död för andra – i väldigt många fall så pekar det mot en social hädanfärd – väldigt snart i det läge som råder nu (2000 människor i månaden)… men det krävs smärre justeringar i ’systemet’ svarar Alliansen - så lever de snart igen – är friska och arbetsföra?

De som är ingenjörer bakom detta demonterande av välfärden – de beklagar att vissa kommer i kläm – dog de utförsäkrade? Jo nästan – men ”vi kan inte ta ställning till enskilda fall” blir svaret som så ofta från de som ändrat reglerna.

Är inte hela samhället enskilda fall? I vart lyckande och misslyckande – det är enskilda som blir glada – ledsna – och i extremfallet så skjuter de sej .. i bästa fall dör de i den sjukdom de hade som inhyrd ’vårdellerarbetslinjeutvärderaren’ (läkaren) inte godkände - utan att ens ha träffat offret innan det oundvikliga inträffade .. I kläm – det enskilda fallet är en bagatell då Grekland sparar och de fattiga i UK ska svälta – se på dom – de dör för en god sak - för balans i sin budget – lite får man offra i det enskilda fallet – då finns vi, då vi ska offra som individer – när nationen står i brand – får jag hånle? Snälla! lite får jag väl le – ler 'vänligt' mot likgiltigheten.

Men nu fastande jag i realpolitik – vi ska framåt! Innanförskap – jag försöker minnas både siffror och sanningar, men en sak minns jag - tror jag iaf och det är att ’Ge efter förmåga och få efter behov’ – vem myntade den devisen? Kan den bli aktuell igen?

Jag hoppas det – för vi behöver ett nytt folkhem fritt från utanförskap och falska bilder av vad individualismen är.

4 kommentarer:

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=1l4aYvXCECc
Här får du länk med berättelse om utförsäkring.Skicka gärna vidare facebook.Bra om sånt här sprids

Unknown sa...

Hej Anonym

Ja det ska jag absolut göra!

Unknown sa...

Jag bara måste få veta vem du är - iaf så jag kan nå dej per mail

din musik är helt underbar och din text ger mej tårar och lust att kämpa

varm tanke

Janne

Anonym sa...

Hej. Undrar vad är innanförskap o utanförskap`? För mig är vi alla inne men har det väldigt oilka, har ej alla arbete, eller är sjukskrivna. En del av 0ss har ej bostad eller är folkbokförda ngn stans. En del av oss har problem m alkohol o narkotika, andra med matberoende o shopping!!!, stress, krav, sexmissbruk osv osv. Vissa har möjlighet att dölja det o t.o.m möjlighet att söka hjälp utan dess omedelbara sociala påverkan. Jag anser att alla är inne, fr samhället är vi, totalsumman av alla medborgare, stora som små, m eller ytan skavanker. Att vi sedan har valt en representant för att styra oss, som enbrat tänker på vissa, o definierar andra som utanför, är en sak. Att de samtidigt värderar oss olika o ger oss genom de olika förutsättningar vi har o får genom livet olika möjligheter att ta vara på det, vår hälsa vårt egenvärde. vår möjlighet att delta i arbete, dvs egentligen ett bidrag t sanhällets överlevnad o allas rätt t en plats, är riktigt illa. Vi har en nationell ekonomi som ger att alla får plats, o kan leva o ha det gott. En förutsättning är kanskE ATT STOPPA hysterin m effektivitet o produktivitet, att värdera d mjukare värdena o allas lika värde bara genom att vi är människor. Det andra är pålagring o ge sendast t et fåtal, som av ngn anledning anser sig vara förmer???