fredag, februari 08, 2013

Hatet har inte med nätet att göra


Från det att man började rista bokstäver så har ordningen mellan könen varit ett ämne inom alla kulturer. Varför jag tar upp själva bokstavsristandet är för att man kan belägga att 'den skrev det och vid den tidpunkten' tack vare ristandet - allt innan kan bara bli antaganden.

Att tro att användandet av internet plötsligt skulle ha 'dedikerat' en grupp män till kvinnohatare är ju direkt löjligt.

Hatet mot kvinnor har alltid varit där och ingen har väl missat dessa på den tiden 'roliga' bilder från seriestripparna B.C.? Där han - mannen efter lyckad jakt släpar sin tillkommande i håret - hem till sin grotta?

Jag hoppas och tror att alla ni någon gång har knallat bakåt i en knökfull buss och passerat alla dessa nollställda ansikten - alla dessa människor som ni inte bryr er om - bland dessa sitter hatarna. På bussen har dom dock den goda smaken att hålla käft. I Indien blev det annorlunda - där hade dom abonnerat och kunde röja runt helt fritt och låta hatet strömma.

Nästa villfarelse är att tro att detta bara har med kön att göra - för i grunden är det något annat och för mej är frågan VAD beror det på? Det är inte så enkelt att det är ett kvinnohat som nu blommar på nätet - det har alltid funnits hat mot grupper och alltid fler grupper än en - samtidigt. Det gemensamma är att 'hatarna' ser sina offer som svaga och försvarslösa och det har varit lika över tid.

Just nu har hatarna fritt spel på nätet och det saknas en skampåle där vi kan beskåda odjuren - men skampålen är inte lösningen - frågan är fortfarande - VAD beror det på?

Zigenare judar fattiga outbildade homosexuella harmynta klumpfota ... Det finns hur många grupper som helst som förföljdes och förföljs - det är snarare irriterande att illusionen om att vi blivit mer jämlika faktiskt lever, när det mesta talar för motsatsen? Titta på det luddiga ordet 'utanförskap' vad är innanför och vad är utanför - kan man som hatare å ena sidan vara innanför men ändå utanför - är man typ offer då eller?

Jag ser det som att vi lever i en tid då vi har tillgång till mycket information - men det innebär inte att vi blir mer engagerade och delaktiga - trenden tycker jag pekar på motsatsen. Ju mer vi vet ju mer verkar vi sluta oss i vår egen offerroll - jag har gärna fel!

Man lyckades trumma igenom lagrummen åt FRA. Ni vet dessa lagar som ger FRA rätt att spana på allt vi gör som passerar gränsen oavsett media. Nå - OM det är rikets säkerhet man syftar på så hävdar jag att jag som individ är en del av riket och har rätten att åtnjuta det skydd som dessa lagar ger utrymme för, med andra ord - OM jag är människa och blir mordhotad så är det väl självklart att polisen använder sej av lagstiftningen och ringar in hyenorna?

Annars tycker jag det är för många skattemiljoner förlupna i avloppet utan nytta i realtid.

Nästan slutligen så tror jag mej veta, att 'hatarna' vet att dom inte är förmer, klokare eller mer framsynta än andra. Hatare vet inom sej själva att dom inte är Darwins ultimata skapelse - dom vet att på bussen ska dom hålla käft - dom kan med andra ord skilja på rätt och fel.

Däremot tror jag problemet alltid kommer att finnas intill vår egen arts utplåning - den enda motvikten är engagemang och att ta med så många som möjligt i en så bred gemenskap som bara finns i vårt sociala medvetande.

Janne

Inga kommentarer: