söndag, februari 10, 2013

Vänsterhat på nätet


Jag kan inte på något sätt gå i svaromål mot Paulina Neuding - hon har sina referenser och sina källor. Det jag kan göra som aktiv tänkare åt vänster är att med all min kraft säga att jag vill inte hota eller förlöjliga någon i något jag säger - jag har säkert förlöjligat tex Reinfeldt hur många gånger som helst - men hota honom eller någon annan med bly funkar inte om man är totalvägrare. Jag vill ha en stark samhällsdebatt - kryddad med invektiv - men aldrig under bältet på något plan! Jag vill att du Paulina lika ofta som du hugger vänstern i hälarna - lyfter upp de debattörer som håller sej till det debattklimat du vill ha och att du med samma kniv hugger dina meningsfränder i hasorna när de kliver ur boxen. Nedan ett meningsutbyte kring just detta på FB.


"Allt hat riktat mot person är av ondo - hat tar bort fokus från den verkliga konflikten och dessutom hamnar vi i en gradering - vem hatar mest - högern eller vänstern? är högerns hat mer hatfyllt än vänsterns - eller för att vända på det är vänsterns hat mer 'kärleksfullt' och därmed mer begripligt? Så fort man hotar enskilda så är det fel - vilken del av skalan man än tillhör så bör man vinna gehör för sina ideér tack vare innehållet. Revolution med vapen och våld är inget jag tror på - men jag tror på en tuffare retorik där tex sossarna tyvärr är som slickade katter och jycken Reinfeldt har störst tunga ... Ärligen så tror jag inte sossarna känner sej mogna att ta sej an regeringsmakten. Dom lever fortf yrvaket efter förlusten 2006 och Lövfen framstår allt mer som en kapitalist utan pengar"

Debatten i riksdagen är allt annat än en debatt om ideologier - kanske om de vi valt - tog upp  den verbala yxan och faktiskt slogs för sina ideologiska ideal - att vi på golvet skulle bli mindre frustrerade? Jag kan inte tala för de 'vänster' journalister du vräker anklagelser emot - dom får svara för sej själva. Men jag vet att den regering vi har idag är starkt bidragande till att orden blir spetsigare.

Janne

Inga kommentarer: