fredag, februari 22, 2013

Idrott förbrödrar - säger man - men hänger 'syrran' med?


Jag läste den här artikeln (som inte tillät vare sej kommentar eller länk till en blogg)  i AB's nätupplaga och jag funderar lite över om idrotten som ofta är så passiv när det gäller att ta ställning,  verkligen kan göra en skillnad?

Jag vet inte - men det är klart att jag hoppas och att OM det är så att Barcelona får till den här matchen så är det i sej ett underverk. Men glöm inte att det redan finns kanaler mellan Israeler och Palestinier där resp myndighet gör allt de kan för att förhindra utbyte - så sker utbytet iaf .. Glöm inte heller att det finns ortodoxa judar i USA som anser en del saker som får den Israeliska ledningen att gå i taket och sök gärna reda på FB grupperna Israel loves Iran och Iran loves Israel.

Kanske idrotten inte alltid ska behöva 'förbrödra' ... kanske insikten om det mänskliga värdet kan få kliva förbi vapenskrammel?

Slutligen - jag kan inte motstå att länka tillbaka till ett kort inlägg jag gjorde för snart ett år sedan - vår statsminister är förutsägbar - milt sagt! Nu är det en fd minister som gjort något (Vattenfall) och frågan är vad hon gjorde - men regeringen har tydligen inte fattat något beslut - är inte att avstå från beslut, detsamma som att besluta sej?

Den som tiger är också ansvarig

Janne


Inga kommentarer: