måndag, februari 03, 2014

Säg nej till NIX - säg ja till JOX


Nu gäller samma regler för telefonförsäljning till mobiler, som till fasta telefoner - har jag 'nixat' så ska branschen respektera att jag inte vill ha säljsamtal.

I praktiken så är det ett otal företag som struntar i mitt 'nix'.

Det är fullständigt åt skogen att jag som privatperson ska behöva bestämma och aktivt agera i förväg för att slippa allehanda säljare i min fasta eller mobila telefon, dessutom på tider då jag faktiskt ägnar mej åt mitt privatliv.

Om 'nix' registret ska ha en legitimitet så måste man kunna straffa de som fullständigt struntar i registret - mej veterligen så finns det idag inga sanktionsmöjligheter?

- Nej det enda raka är att man inför ett 'JOX' register - där jag medvetet kan välkomna samtal från säljare, det bör givetvis vara så finurligt gjort att jag kan säga JA till energibolag men tex hoppa förbi allt som har med skönhetsvård att göra.

Registret borde finnas hos Konsumentverket och lämplig myndighet skall ges befogenhet om sanktion mot företag/organisation som överträder regelverket.

Branschen själv tycker inte om min idé - men jag ÄLSKAR att slippa lyfta luren och fräsa av välsmorda munläder - jag tycker att jag har rätten att avsäga mej alla säljsamtal - utan att aktivt  i förväg behöva tala om - 'tack - men nej tack'.

Telefonförsäljning är mest av ondo och många är de som blir lurade. Det finns ingen anledning att skydda denna yrkesgrupp som tvingas använda dimmiga avtalsvillkor som allt för ofta snuddar vid bedrägeri, för att inte tala om bristen på ångerrätt ...

Bort med otyget! 

Jag har läst en del av medias nätupplagor kring den här frågan - men media verkar inte se problemen med 'nix' registret och för inte heller någon egen debatt om alternativ?

Janne

Inga kommentarer: