torsdag, april 03, 2014

Skellefteå AIK


Jag flyttade från stan för tusen år sen och jag har ingen självklar anknytning kvar i Skellefteå - men en anknytning som är svår att släppa är AIK (Solna ni må förlåta mej eller inte ... men A I K står för Allmän Idrotts Klubb - då var det avklarat!)

AIK hade sina märkliga turer medan jag fortfarande fanns kvar i Västerbotten och jag minns med viss bävan turneringarna under juluppehållen ... det var fart på dom! ... inte sportsligt om man så säger  och kanske inte ens Hardy minns allt glasklart - fast det är idag härliga anekdoter och jag ska inte sätta dem på pränt. Hardy ska ha en eloge i det sammanhanget - han gick att prata med - många andra sov på fel ställe ...

Men nu plötsligt så skriver krönikörer, på bästa plats i alla tidningar - hur fantastiskt bra AIK är - NU? Nu vill dom se detta svetsade lag spela i KHL - men det vill inte jag!

Jag vill att svensk ishockey ska utvecklas i Sverige och en motor finns i Skellefteå, en annan i Frölunda - Färjestad är på väg tillbaka - Växjö är bra, men ett lag som mönstrar lite väl många spelare från 'främmande' land för att faktiskt vara ett 'svenskt' lag - då tänker jag inte att det är fel med invandrare - i AIK finns det tre - nej fyra - en dalmas måste betraktas som invandrare *s* -eller? ;-)

Nåja - jag vill se svensk hockeykultur växa - inte krympa som det finns tendenser till om man ser på publiksiffror och ekonomi. Jag tror det är viktigare att klubbarna som är på gång, skapar sina program för att få fram nästa generation spelare och vad kan få unga killar att välja hockey?

Jo - att man får chansen! Att tränare släpper fram dessa härliga virvelvindar. I förra slutspelet så höll man tillbaka V Arvidsson, nån sa att man måste hålla tillbaka lite - i hängslerna. Nu är han fullfjädrad och flyger fram - så kul att se!

Sen måste jag slå ett slag för bandy - Somalia bildade sitt första landslag - var? Jo här i Sverige och lyckades göra ett mål i VM - fler invandrare i hockey för guds skull, de som är här berikar oss och det gör även Möller från noll-åtta land!

Janne

PS Det är väl själva f-n, jag måste rätta mej själv - hur många främmande spelare finns det i AIK? Med annat pass än svenskt är det väl egentligen bara två? Research sa Bill -research är ordet sa Bull .. DS

Inga kommentarer: