söndag, maj 24, 2015

En tanke av Centern i rätt riktning


Jag hörde senast idag människor i min närhet ondgöra sej över tiggare på våra gator och torg. Dessa mej nära är vanligen både kärleksfulla och öppna i sina sinnen. Men jag hör argument som 'organiserad brottslighet', 'avvikande folkgrupper', 'utnyttjande av vår godtrogenhet' mfl argument för att faktiskt försöka strypa möjligheten att tigga.

Idag hörde jag att Centern vill strypa miljarderna i EUs socialfond att rulla in i de korrumperade länderna Bulgarien och Rumäniens statskassor.

Om hjälporganisationer verkligen är de som ska handha medlen låter jag vara osagt. Det står dock helt klart att man behöver förbättra bostäder vägnät sjukvård och skolor i båda dessa länder i de områden dit man föst Romer.

Jag har mina tvivel kring EU och transparens - det är våra skattemedel som skall göra nytta på andra gator och torg än våra egna, därför är det viktigt att man inventerar behoven och sätter upp långsiktiga mål och ser till att projekten kan granskas före - under tid och väl i hamn.

Varje krona skall hamna där den behövs och gå förbi de som vill sko sej på sitt eget folk.

Klarar EU det? Jag tvivlar men hoppas!

Janne

Inga kommentarer: