söndag, juli 05, 2015

Håll dej till höger Svensson


Nu är sommartrafiken igång och det är fler på vägarna där jag bor och i rimlighetens namn är det svårt att skilja en lokal från en sommargäst.

Men det är några saker som blir tydligare under sommaren och det är övertydliga och livsfarliga beteenden som kommer i dagen.

Jag börjar med det som jag tycker är mest flagrant och det är den där bilisten som trots möte, svänger ut i mötande trafikants körfält och helt sonika förväntar sej att jag som den mötande ska köra i dikeskanten.

Anledningen är en stackars cyklist som med all rätt befinner sej på samma körbana som den som hinner ifatt.

Lagen säger att du INTE får köra i mötande trafiks körfält med mindre än att du kan genomföra en säker omkörning.

"Jasså?" verkar Svensson tycka.

Du i din SUV med veka armar - så gammal att du kanske borde kolla synen - mår du verkligen bra av att nästan preja mej av vägen och med vindraget dra cyklisten i diket?

Den stora förloraren i det här scenariot är självklart cyklisten, som helt utan yttre skydd måste kunna lita på oss bilister och vårt omdöme. 

Tyvärr så är de som sveper på, ofta de jag inte känner igen - därmed inte helt säkert sagt att just ni är sommargäster. Du som beter dej på det här sättet - du kanske ska börja verka för skilda körbanor i vår kommun?

Sen slutligen - om bussen lyckas hålla sej på sin sida i en vänsterkurva - varför Svensson kan inte du göra detsamma? Måste du gena och faktiskt befinna dej på fel sida av vägen när du möter mej? Varför ska du tvinga mej att fundera över att du ens finns?

Håll dej till höger 'Svensson'

Janne

Inga kommentarer: