fredag, juli 31, 2015

Nysättrahemmet - Norrtälje


Jag fick en skrift i brevlådan och den kom från människor som har starka åsikter om 'invandring'.

Att dessa anonyma med sina bredsidor inte undertecknar med namn är för mej som att faktiskt inte stå för det man tycker. 

Det är samma drapor som jag känner igen från det jag var barn och det var på sextiotalet - Parasiterna kommer hit och äter vårt bröd! Hu vale mej för den ordningen.

Ingen äter upp mitt bröd och jag tar mej fram och inte störs jag av vare sej invandrare, flyktingar eller tiggare. Men SD kan tyvärr inte skilja på en reguljär invandrare och en flykting - pinsamt!

Det jag störs av är hur ett fåtal vill piska upp stämningen och i det här fallet är det kring en flyktingförläggning för ensamkommande barn som skall härbärgeras i Nysättra strax utanför Norrtälje.

Kommunen har sett begränsningarna i att kunna ge en vettig vård och omsorg i dessa ganska åldrade lokaler och har därför beslutat att stänga vårdinrättningen - med lite olika turer så är det nu beslutat att här kan man förlägga flyktingar.

Det är självklart att våra kära anonyma och oroade SD väljare, de som ligger bakom skriften (den som föll ned i min brevlåda) tar ton så snart det finns ett geografiskt positionerat objekt - men jag undrar hur man hos SD tänker lösa världens problem? Vad är 'massimport' - som jag minns det så kom 1 miljon finnar till Sverige efter andra världskriget - hur många var vi då, vi 'svenskar'? I bästa fall 6 miljoner ...

Men SD pratar inte om de invandringsvågor som varit - de bävar bara för de som kan komma och ser allt av det slaget som hot.

Jag undrar stilla - vem var svensk när inlandsisen la sej? Vilken med svenskt pass kom tillbaka? Var befann sej 'svensken' under tiden som isen gjorde allt boende omöjligt på det SD nu kallar 'svensk' mark? Var smalt isen först? Vem återtog först det som idag är svenskt?

Det var ingen medlem i SD iaf - det vet vi säkert - det var samerna som enligt SD INTE kan räknas in i vårt 'kulturarv'.

Det är tragik att ett fåtal ska få så stort utrymme som SD folket faktiskt skaffat sej - man hänvisar till rent rasistiska websidor där tex jag konsekvent blir raderad för att jag tycker 'fel'. SD som känner sej sååå förbisedda släpper inte fram alternativa åsikter på sina egna sidor - jag ska lista nästan alla rekommenderade siter så kan du som läser det här själv avgöra.

Ni plågade SD själar, som bara värnar om det svenska och förtvivlar vid Nysättrahemmet - ni kanske ska se att ni inte kan vrida klockan tillbaka - för jag har aldrig hört någon av er säga att vi ska begränsa vapenexporten - jag har aldrig hört er förespråka konfliktlösning där kriser uppstår - jag har aldrig sett en lösning som innebär samarbete med andra - ni är inkonsekventa fega djävlar som skiter i andras död och samtidigt påstår ni att båtflyktingar tar vårt bröd?


www.friatider.se
www.nyatider.se
www.avpixlat.info
www.exponerat.net
www.samtiden.nu
www.d-intl.com

Bara så ni på SD vet - jag uteslöt vissa siter av rent humanitära skäl  - ni vet vilka.

Jag skulle vilja se lösningar från SD som inte innebär konflikt med sådana som mig. jag skulle vilja höra er miljöagenda - era lösningar på hur vi exporterar vapen och hur vi enligt er partiledare faktiskt kan bidra i det ni kallar 'närområdet´- hur nära bomberna ska människor tvingas leva? Och vad är ett 'närområde'?

Vi lever i ett land som deltar i det globala projektet vare sej vi vill eller inte - måste man vara korkad lokalpatriot utan vyer för att vara med i ert parti?


Janne





Inga kommentarer: