fredag, september 23, 2011

Den judiska staten



Måste börja med att buga inför Mahmoud Abbas - en man jag trodde var en belastning för den palestinska saken, men som i FN höll ett tydligt enkelt och osminkat tal - han var tydlig utan att ta till övertoner, snarare uppfattade jag honom som ödmjuk inför problemen och ändå så fast besluten att föra sitt folks sak framåt.

Jag tycker bla att Abbas gjorde vad han kunde för att inte fastna i den gamla retoriken. Abbas höll fast vid det som är självklart - en egen stat.

 Benjamin Netanyahu sa det igen - han ser Israel som en judisk stat och plockade fram dessa evigt hopplösa gammel testamentliga 'bevis' om det förlovade landet - det här är en retorik som skiljer ut Israel från den övriga världen - med folkrätt och skyldighet att följa internationella lagar.

Det råder ingen tvekan om att Israel anser sej ha rätten att bortse från FN som han kallade en 'absurd teater' och det tråkiga är att han påstår sej företräda en sanning som palestinierna måste acceptera i fredens namn.

Bla genom att låta sej avväpnas och att i en framtida stat tillåta Israelisk trupp i Palestina, detta för att Israel ska få sin säkerhet tillgodosedd - så i praktiken så ska palestiniernas stat vara en stat i staten - med Israeliska myndigheter överordnade de palestinska - så är det redan idag. Så vad skulle bli nytt?

Jag undrar verkligen vad Benjamin Netanyahu menar med att sträcka ut handen - jag 'välsingnar' den dag som Israel består av israeler som strävar efter att hålla religionen borta från sitt statsskick.









Inga kommentarer: