tisdag, oktober 11, 2011

Tystnadens brösttoner


Det är med några uns av förvåning - dock en låg halt av dito, som jag ser en 'vända-inåt' reaktion hos SAP ledarna 'Fara hotar utifrån - nu sluter vi leden' Trots att krisen är skapad inifrån - av den nyvalde ledaren själv!

Det är inte första gången denna reflex slår till i SAP - ska vi kalla den sossereflexen? 

Förnyelsearbetet som alla var så stolta över, har definitivt inte bidragit till en sundare krishantering. Om man verkligen menar allvar inför valet 2014 finns det inte plats för en skadskjuten Håkan Juholt

Det är inte Håkan Juholt som behöver en mer rättvis politik - det är vi som ev ska rösta på SAP i nästa val som behöver ett alternativ till den sociala härdsmälta borgarna så träget jobbar på. 

Vad Håkan Juholt har begått medvetet eller omedvetet har ingenting med politik att göra i direkt mening, på hans nivå bör man tydligen ha en 'Nanny' som kollar att han har rätt manus fräscha kläder och rent mjöl i påsen - hur svårt kan det vara?

Den nu ålagda tystnaden utåt i allt väsentligt vad gäller kritiken internt mot Håkan Juholt, smittar även av sej på frågan 'Ljög Håkan Juholt i morgonsoffan ang A/F-Kassan?'

Den frågan är oerhört mycket viktigare - för den ev lögnen pekar på den verkliga färdriktning som den nya partiledningen slagit in på och den är en 'blåkopia' på det 'nya arbetarpartiets' mål och medel - osvuret är bäst - men vad faan är sant?

OM det idag finns/fanns kritik eller en annan linje inom socialdemokratin så är den idag omöjlig att ta upp öppet och frejdigt. Nu gäller de slutna ledens tystnad - det är  brösttoner som visar på ett förakt mot väljarna

När Håkan Juholt presenterades som partiledare, så steg en märklig profil fram i rampljuset - han hade en mysfaktor som verkade gå hem - han lät som en man som bryr sej och även om det ibland halkade ur en och annan groda så fick dom passera på myskontot - men exakt samma profil ordval och framtoning ger idag bilden av en - ursäkta uttrycket - inställsam - lätt manipulativ och rätt ego centrerad person.

Nu undrar jag i mitt stilla sinne "Varför i herrans namn låter inte karln den övriga partiledningen ta ställning till om den här situationen kräver en ny ledare?"

Varje gång jag nu hör Håkan Juholt säga något så undrar jag - kan jag lita på att det mesta är nära sanningen? Inte bra!

Det här leder in mina tankar på - hur smart är det med en stark ledare som i krisens centrum börjar beklaga sej över att 'någon' vill skada honom? Det är väl självklart! Varför ens gnälla?

Hur stark ledare man ska ha och hur öppen debatt ett parti tål, kommer att visa sej i valet 2014 - särskilt för ett parti som söker stöd hos de som har det hyfsat bra och samtidigt hos de som desperat söker ett alternativ. Sanna mina ord - SAP förlorar röster i nästa val om man inte hanterar detta med fötterna i sitt ursprung - och den nya tidens krav på öppenhet.

Jag fick en kommentar igår från en 'anonym' och jag tror mej ha hittat ursprunget - en väldigt intressant hypotetisk reflektion - när jag läste kommentaren så for tankarna till Kafka
- vi kan kalla det en 'jannereflex' ;-)

Kommentaren:

"Talan får inte väckas mot den som utövar eller har utövat uppdrag som riksdagsledamot på grund av hans eller hennes yttranden eller gärningar under utövandet av uppdraget, utan att riksdagen har medgett det genom ett beslut som minst fem sjättedelar av de röstande har enats om. Utan ett sådant medgivande får en sådan person inte heller berövas friheten eller hindras från att resa inom riket på grund av yttranden eller gärningar under utövandet av uppdraget."

Och hela reflektionen tror jag kommer härifrån?

Citerat från SvD - ytterligare en reflektion - mycket tänkvärd artikel

"Om väljarna redan innan undrade vart Socialdemokraterna är på väg, har de i samband med Juholts ledarskap fått anledning att undra än mer. Socialdemokratins själva grundvärderingar handlar om att göra sin plikt och först därefter kräva sin rätt; att ingen har rätt att sko sig på någon annan. Våra ledare ska bekämpa korruption och rofferi, inte förknippas med det. Det kräver en ödmjukhet inför uppdraget och väljarna samt en inre moralisk kompass som tyvärr verkar krympa i takt med att man vistas i maktens korridorer. Det gäller alla, socialdemokratiska partiledare såväl som moderata kommunalråd. "









2 kommentarer:

Bengt Silfverstrand sa...

Vari det tänkvärda i att koppla Håkan Juholts misstag till grovheter som korruption och rofferi återstår nog för dig att förklara.

Unknown sa...

jag svarar gärna på det - men jag har aldrig kopplat HJ till dessa brott så det är nog inte min avdelning - jag utreder själva tanken - den fria - den tillitsfulla - där flertalet slipper tvivla - jag tror du bara skrev utan att läsa vad jag skrivit .. eller?