söndag, januari 11, 2015

Det var inte Björn Söder


Jag har fått info från en säker källa (en märklig kommentar på bloggen) - Det var inte Björn Söder som sköt ett antal människor i Paris, Frankrike ... Nej min egna gissning låg mer åt ett annat håll, Jag gissade själv på att det var såna vi i vardagstal kallar terrorister.

Min säkra källa glömmer att skilja mellan religion och det vi andra kallar - terrorister. En fördel med en sekulär stat är att oavsett religion, så är landets lagar överordnade tron. Dessutom ska man betänka att i en sekulär stat så finns religionsfrihet inskriven i grundlagen

I ett sekulärt land kan aldrig religionen överordnas landets lagar, på det sätt som sker bla i Saudi och Iran, där man ibland godtyckligt slår ihjäl människor på grunder främmande för oss.

"Det var inte Björn Söder som kallblodigt mördade tolv människor i Paris. Det var galna muslimer som gjorde det. Ditt sätt att förflytta fokus och relativisera skeendet är skändligt."

... Så skrev den anonyme faktalämnaren, tolkar jag godvilligt, så betyder "galna muslimer" detsamma som terrorister. Tyvärr är det fortsatta resonemanget, det jag vänder mej mest emot.

- Hur i höga helvete kan du ta dej rätten att påstå att jag 'relativiserar'? Vems skor har du gått i? Samtidigt hukar du i bänken och är anonym?

Vad vet du om mina erfarenheter? Sen betraktar du mitt sätt att se på saker som 'skändligt'?? Mot vem? Mot dej och din 'tro'? Du sa inte ett enda ord om dej eller hur du ser saker och varför - hur kan du kräva att jag ska lyssna som så uppenbart tycker något annat?

Jag undrar verkligen och du får gärna skriva igen utan att vara anonym, vi kan prata om det här på lika villkor - där vi byter både åsikt och känsla med varann.

Det var för många människor som dog en ovärdig och för tidig död i Paris. Samtidigt dör människor i Irak, Syrien, Jemen ... listan kan göras lång, alldeles för lång. Minst hundra oskyldiga civila - män, kvinnor och barn dör varje dag av terror - utförd av terrorister och stater  - varje dag, 365 dagar om året!

Om det vore så att alla muslimer vore redo att bära ett vapen och/eller bombbälte så skulle de i antal närma sej 1,6 miljarder människor världen över  - tufft för SÄPO ...

Demonisera inte EN religion - gör du det, så må du demonisera ALLA religioner - även din egen - om du har en.

Janne

PS
Sen finns det anledning att upprepa repliken från Bosse (som tyvärr är anonym även han) - som lite motvikt:

"Men snälla nån, var någonstans har någon påstått det...?
Skärpning..!
Däremot häller Söder "bensin på elden" genom sina generaliserande och och tendentiösa uttalanden, helt klart i syfte att hetsa de egna "trupperna"."

DS

2 kommentarer:

Anonym sa...

I gårdagens "Agenda", utmålade Richard Jomshof - gång på gång - Islam som helhet, som grundproblemet bakom terrorismen.

Därav stärks min uppfattning att Söders uttalanden inte alls var några "grodor", utan en redovisning av partiets offentliga hållning i frågan.

SD sprider mörker och okunskap.

//Bosse



Unknown sa...

Ja du Bosse - så tolkar även jag Björn Söder och SD som helhet. SD vill även skära bort anslag till verksamhet som kan försvaga det 'svenska'. Det står ganska klart att SD godkänner sin våldsamma svans och genom sin tystnad tycker man det är okej att bränna människor inne i sina moskéer. SD lyckas tyvärr att ställa människor mot varann.

Janne