onsdag, januari 07, 2015

Jag är ju svensk - eller?


Det är mycket som behöver kommenteras - men jag börjar i min tidsordning. Jag såg "En Bok - en Författare" och den här gången blev Malin Pekgul intervjuad om sin och makens bok "Jag är ju svensk". Jag ska snarast beställa den hos min lokala handlare så jag får bilda mig en egen bild.

Men snälla Malin och Cheko - ge mej en definition på 'snällvänstern' som enligt er driver debatten och vad är 'realistvänstern' - hur får ni ihop snällvänstern med högern?

Svepande svinhugg från Tensta och jag har bott i den nästan lika beryktade byn Rinkeby i måånga låånga år. Där var skillnaderna och konflikterna  tydliga på tidigt 80-tal - en gångväg bort från Tensta.

Visst - turkar och greker högg varann i strupen, men vi handlade grönsaker på samma torg, utslagningen var jämlik och de olika nationella festerna var som de var, beroende på 'etnisk' bakgrund.

Den idiot som tror att man inte håller fast vid sina rötter är en kålrot från vikingatiden - hela Järva är en byggd från vikingatid.  

Självklart tar man med sej sina konflikter var man än hamnar - självklart försvarar man sej och anledningen är inte Björn Söder - alla vet att Björn Söder - en liten kille med fel dialekt bara är en katalysator? 

En kille som hukar under sin flagga utan andra svar än skillnaden.

Det är svansen som är hotet - den svans som tror att de fått rätten att spela sitt eget spel. De har inte bara highscore i flipper - utan frispel in i Valhall och må enligt dem - varje flipperkula döda en muslim.  

Hotet är inte hinduer, siker, sekulära, rättskaffens eller någon annan, någon med verklig närhet till sitt ursprung. Det verkliga hotet är den gråbruna svansen som fäktar vilt under ett beskydd de inte har - beskyddet från den grötmyndige  talmannen och karriäristen Björn Söder.

När ska hans lärjungar inse hur lurade de är?

Dessa fäktare har noll koll på sin egen historia och än mindre på sina grannars, grannarna som bor i samma hus som dom själva - huset Sverige.

Janne

PS Tyvärr kan jag inte länka till kunskapskanalen och just detta inslag - hur öppet SVT än blivit så är det tydligen repriser vi ska vänta på - klaga gärna men inte på mej DS

Inga kommentarer: