lördag, november 14, 2015

Jag älskar hockey - men idag smakar en seger annat än mumma

Nedan är det jag skrev på mitt lags 'hemsida' - på Norran i Ske-å och jag tror det är relevant.

Varför?
- Jo jag tror att det är otroligt viktigt att det civila samhället - det som förväntas fungera alla kriser till trots, också att det civila samhället tänker på egen hand - slutar vi i det civila fundera över vad som händer - då har vi bara rätt mediokra ledare som bestämmer riktningen.

Ledarna i väst har under många år förlorat fokus på vad som är viktigt - mat i magen - säkerhet - utbildning - säkerhet - utveckling - säkerhet ... Ja - jag rapar ordet säkerhet - för det är just det som folket i Irak Afghanistan Libyen och även Tunisien fått erfara saknas - till det kommer ett antal stater i Afrika som inte heller får synas i spelet mellan stormakter.

Vi vet alla som läst på, att de frihetskrafter som verkade i Syrien bönade och bad om flygförbud mot Al-Assad. 

Så blev det inte - nu petar en antidemokrat i reglerna - en fd KGB agent som vill stärka och och förstärka en dröm som aldrig borde få finnas - dess motpart USA svarar med artiga ord men drar åt snaran - men var sitter den snaran?

Vill man låta Syriens folk välja själva utan att bli lemlästade, torterade och slutligen ingå som göding? Var finns EU i detta? 

Sorgligt nog så dör oskyldiga i Syrien Libanon med fler länder och nu också i Frankrike på ett altare som kunde ha förhindrats OM inte 'stormakterna' tog situationen som en möjlighet att konfrontera varandra. Detta maktspel som bara drabbar de svaga.

Man såg till att inte göra någonting i Syrien för fyra år sedan - där är anledningen till att IS kan växa och kommer att växa än mer ...

Det är våra ledare i väst som öst - som borde sitta i båset och svara på varför det inte i verkligheten finns existerande lösningar som kan rädda de små - inte bara skydda maktstrukturer.

Mitt mess till min SHL klubb - Sveriges bästa hockeylag!
"I bristen på ljus - med tanke på det som hänt i Frankrike - så kanske en vinst i vårt SHL inte kan ses som viktig - men samtidigt vill jag att vi fortsätter att försvara rätten att vara demokrater - att vi ska kunna röra oss fritt - det vi måste börja prata om är om vår frihet är på andras bekostnad - jag är inte så säker på att allt som den fria världen befriat någon från gett fler människor frihet - Men jag hoppas att AIK ska arbeta för att involvera alla i ett sammanhang där det fria ordet och möjligheten till ett fritt liv ska bli möjligt - jag tror att idrott är en viktig bit i allt fredsarbete. Samtidigt kan man inte lägga ansvar på en enskild förening - men med sitt kollektiva ansvar kan man bidra till attityder - både vad det gäller terror som integration - AIK kan med sitt sätt att se bidra med ett halmstrå som tvingar ledare i världen att ifrågasätta sina egna lösningar - lösningarna har verkligen baktänt och skiten slår oss i ansiktet. AIK kan bidra lokalt - AIK kan stå emot främlingsfientlighet - AIK kan verka för breda samtal - allt för att dra ned volymen på vissa extrema röster som vill rensa bort det fria ordet i namnet av en förtärande främlingsfientlighet.

Så tycker jag "

Inga kommentarer: