torsdag, november 26, 2015

Integrera eller Inkludera?


Det har på senare tid kommit signaler om att ordet 'integration' är lite utnött - ett lite trött ord på nåt vis. Vad är integration?

Här är några länkar:

Länsstyrelsen på Gotland

En sida från Göteborgs stad

Sen en sida från Expo - där man bytt ut ordet integration till assimilering - intressant

Jag har för ett antal år sedan härjat mot ordet 'utanförskap' som idag är lika innehållsrikt som en tom brödpåse - säger poff om man smäller till den - sen är det över ... Borta trasig done!

Så är det snart med ordet 'integration'. Det är på väg att tappa sin verkliga innebörd, då motståndet mot de som vill låta sej integreras faktiskt är så tydligt - ni är för många som ska 'integreras'!

Men om man då tänker så här - de stackare som tagit sej över svensk gräns - har flyktingskäl - får stanna ... Kommer dessa människor att bli inkluderade? Kommer de att få samma mänskliga status som oss andra som redan befinner oss här?

Tveksamt - för att som 'svensk' kunna inkludera andra, måste man acceptera att andra människor har andra erfarenheter än jag har (typ krig med oljefat mot civila i Syrien) samtidigt som mina ungar ohotade knallar till plugget på egen fot.

Nu har vi utan att först ha bråkat med EU accepterat Ungerns politik - 'förståelsen' från våra grannar för svenska begränsningar i mottagandet är så hjärtskärande och så danskt vacker!

Nästan så att en blå-gul tår rinner längs mitt fårade ...  men de vägrar rinna på mina kinder. Jag ser det som blir hårt och kallt - varje droppe fryser till is och jag ser i litteraturen hur vi slöt oss mot judarna när Hitler lamslog varje vettig tanke - vi i Sverige stängde ute då också!

Det blir bara så solklart att EU är ett elitprojekt som inte lyckas tvätta av sej den stämpel det förtjänar - distans till sitt eget folk och en mur mot alla sina fd kolonier - jag vet inte var sveket startade - med korstågen eller före - vi lär aldrig få veta. Men klart är att makteliten är beredd att bomba både gröda och ogräs i ett av de mest totala krig som förts i modern tid ...

UTAN att sätta trupp på marken för att skydda civila ... allt har blivit så cyniskt - så otroligt mycket vi eller dom - vi  ska tydligen som ett offer för demokratin här, acceptera att civila i Irak och Syrien  kommer att bombas till 'sammansmälting' med sina förövare där?

Hur ska EU kunna stå för detta offer av oskyldiga? Fem år har gått av overksamhet mot Al Assad?

Fem år av feghet - fem år av drunknade - fem år av förstörelse av Europas vagga.

Janne



Inga kommentarer: