onsdag, januari 25, 2017

Samvetsfrihet i vården?


Vad ska man tycka om barnmorskan Ellinor Grimmark som vägrar att utföra aborter, ge dagen efter-piller eller sätta in kopparspiraler på grund av sin religiösa övertygelse?

Rent allmänt anser jag att religion hör hemma i sina respektive 'tempel' och att vård ska utföras med bästa tänkbara forskning som grund, beprövad praxis med den enskilda människan i centrum.

Ett ögonblick tänkte jag: 'hon kan få slippa utföra aborter - big deal'. Men sen insåg jag att detta skulle vara att frångå grundläggande principer om allas lika värde och rätten till sin egen kropp oavsett religion.

Om Ellinor Grimmark skulle få rätt till sin personliga samvetsfrihet så skulle det vara att öppna Pandoras ask och fokus flyttas till vårdgivarens rätt över min rätt till min egen kropp.

Det som verkligen fick mej att inse vidden av Ellinor Grimmarks orimliga krav på personlig samvetsfrihet är att hon är emot preventivmedel - är det att döda ett liv att förhindra graviditet? Här insåg jag hur farligt det är att släppa fram krafterna som verkar bakom barnmorskan rygg.

Ellinor Grimmark har säkerligen läst befattningsbeskrivningen för vad en barnmorskas arbetsuppgifter är - hon har valt fel yrkesbana.

Jorden är inte 6000 år gammal och det var evolutionen som frambringade människan - precis som alla andra arter på vår lilla blå planet.

När jag nu ändå har gläntat på locket till denna beramade ask - så kan vi fundera över ett skiftbyte på en intensivårds avdelning. Den som går av skiftet har just satt igång en blodtransfusion och den avlösande sköterskan tillhör Jehovas vittnen - ska denna sköterska kunna avbryta blodtransfusionen i namn av sin religiösa övertygelse?

Ska den läkare som av kulturell övertygelse ser könsstympning på små barn som en skyldighet, få samvetsfrihet?

Det finns säkert ännu fler vidrigheter som kan slingra sej ur asken om vi inte ser till att hålla locket stängt.

Jag hörde senast idag att det finns män som inte bara försvarar aborträtten utan tom anser att en kvinna ska kunna tvingas till abort i det fall mannen inte vill ta ansvar som förälder!

Till de männen säger jag bara - sterilisera er! Problemet löst - men män tenderar i färre fall än kvinnor vilja göra åverkan på den egna kroppen - det är kvinnan som ska pressas ...

Snacka om att män från alla håll fortfarande vill ha makt över kvinnans kropp och vi lever i vad vi tror ett upplyst tidevarv? 

Vård ska utföras med bästa tänkbara forskning som grund, beprövad praxis med den enskilda människan i centrum. Punkt.

Janne

Inga kommentarer: