söndag, februari 08, 2009

Ingen katt har två svansar ...

... En katt har en svans mer är ingen katt. Alltså har en katt tre svansar.

Snurrigt och stämmer inte, ekvivokation kallas det (man använder ett ord i mer än en betydelse, men snurrar i ett och samma argument)

Det är just det snurriga jag hör då argumenten för vindkraften är ny kärnkraft och inte bara det – den nya kärnkraften ska saluföras konkurrensutsatt utan ’en enda statlig krona’.

Den hugade spekulanten kan på vinst och förlust satsa sitt kapital i kärnkraft, avkastning på sitt kapital syns tidigast om ca 25 - 30 år. Låter som en stor nyhet att någon skulle ha den uthålligheten innan ränta kommer tillbaka i form av utdelning – särskilt med dagens finanskris och utbetalningar till aktieägare, bonusar som smygs iväg eller redan betalats. Känns det inte lite främmande i ljuset av gängse kvartalskapitalism?

Ur vindkraft kan vi få energi redan imorgon – vill vi inte ha den kvar så tar det inte flera decennier att avveckla – inget miljöfarligt avfall och inte att glömma - väsentligt lägre miljöpåverkan att ’bryta’ vindkraftsmalm.

Men vindkraft har en stor nackdel, för tom jag förstår mej på den och den är per definition decentraliserad – helt enkelt osexig ur ägarsynpunkt. Som ägare kan jag bli utsatt för andra som förstår och kan konkurrera – jag vill ju att det ska vara hart när omöjligt för gemene man att påverka energiförsörjningen!

Jag vill se priserna stiga i takt med mina investeringar och jag vill sälja min el till de som tvingas betala mer – så jag vill investera i ’nödvändig’ infrastruktur så fler kan ta del av min dyra investering – halleluja!

Vem kan skåda in i framtiden? Nej ingen – så det är tur att vi just lärt oss att se hur bankerna och finanssystemen får hjälp av skattebetalarna – men kommuner och landsting får inte ’en enda skattekrona’ (vän av ordning säger annat – men räkna rätt så ser även du att det bidde inget för att lindra krisens effekter ute i det verkliga livet).

Året är 2025 – prospekteringen var klar redan 2012 och stolt står ett litet men välgött oligopol med spaden i hand – trycker undan lite lös preparerad sand och nu börjar dramat.

Underfinansierat redan vid start (kostade mycket att vända opinionen under 35 år), vindmöllor och vågverk jobbar – redan inne på generation fyra – el priset från dessa är för lågt!!

’Vi måste garantera vårt lands energiförsörjning’ säger Fredrik Jr i Rappuellt, Fredrik Sr nickar rynkad och bekymrad i en dimmig bakgrund … skattepengarna rullar igen – inte till vård skola och social service – när ska det ta slut?

Du videung?? Är du vaken? Sverige vann LG hockey games!

2 kommentarer:

hannes sa...

Hej. Vill bara dela med mig av denna länk som innehåller en låt med musikvideo till!

http://www.youtube.com/watch?v=3IlpCnWgzeU

Se denna! Själv berörs jag väldigt mycket av den!

Unknown sa...

Hannes

det är knappt jag orkar se den - men man måste ... den speglar en verklighet som är sann för alltför många människor som inte har något val - valet att komma undan - komma i trygghet ..