onsdag, februari 15, 2012

Acceptera inte gammelmedias motstånd mot bloggare


Irina Halling kommenterade min fråga ang kvällspressens
ovilja att länka till bloggare:

"Hej!
Jag läste din undran varför Expressen inte har läsarbloggar.
Expressen var ju först med att bjuda in bloggare på sajten.
Anledningen är att det finns så bra bloggverktyg idag som
wordpress mm. Vi ser inte att vår service tillför bloggvärlden
något på det sättet som det gjorde förr. Idag kan man ju

kommentera flera av våra bredare artiklar och som du skriver:
"låta dessa fria tankar speglas mot deras egna artiklar".

Vi vill verkligen ha en debatt! På twitter förs också en debatt 

om våra artiklar. Jag såg din blogg eftersom jag har en 
twingly-sökning på bloggar som skriver om Expressen!

Vänliga hälsningar Irina Halling, kvalitetsredaktör Expressen "


Jag ser inte att nya verktyg breddar debatten. Däremot att kunna
länka sin blogg direkt till en artikel leder till att fler deltar i en debatt,
nyanser kommer fram, åsikter bryts mot varann.

Som syns av den enkla bilden nedan kan fler involveras i debatten
- människor som annars inte skulle komma till tals.

Dessutom så leder möjligheten att blogga direkt i anslutning till
en artikel till ett större djup och högre krav på gammelmedias
journalister. Twitter kan väl knappast betraktas som ett debattforum?

Twitter i mina ögon är snarare ett sätt att slänga ut lösrykta kommentarer
och det har förekommit kritik mot tex Carl Bildt att hans utrikespolitiska
gärning inte kan bedrivas via  tex Twitter ...











 Irina - jag hoppas du medverkar till att vi åter ska kunna länka till era
artiklar - det skulle stärka demokratin och det demokratiska samtalet
är viktigt för att bla engagera fler grupper i samhället.

Allra sist undrar jag varför Aftonbladet och Expressen utesluter fria bloggare och 
väljer bort att låta dessa fria tankar speglas mot deras egna artiklar?

2 kommentarer:

Johan Kraft sa...

Många bloggare har felaktiga åsikter enligt journalistnomenklaturan.

Unknown sa...

jag tror inte media tycker att vi tycker fel - men det finns anledning att trycka på och få fram fler människors tankar - personligen tror jag att ett bredare debattklimat motverkar polarisering och sk extrema åsikter

ju fler som känner sej hörda och delaktiga - troligare är det att vi kan motverka en demokrati som drabbas av förkalkning och tystnad.

Nya medier och nya vägar för att skapa opinion är inte bara bra - vägen fram till ett vettigt utbyte mellan makten och folket är lång - men att neka kommentarer till den sk tredje statsmakten är ett misstag