onsdag, februari 29, 2012

Varde jämlik vård här på jorden så och i Dorotea


I Västerbotten har man en landstingsdirektör med den hyfsade lönen 120 000 i månaden.
Han anser att Västerbottens läns landsting överkonsumerar och vill banta kostnader - se där - förvånad?!

Samme man blev garanterad ersättning för resor ToR till hemmet i Uppsala. Vi vanliga får dra av X antal kronor per km  och X antal kronor för dubbelboende i deklarationen och får tillbaka den slanten året efter - apropå att vara sparsam.

Överkonsumtionen leder nu till att man ska begränsa akutvården i Dorotea. I Åsele ersätts ambulans med en akutbil utan möjlighet att utföra persontransporter - ambulans finns 5 mil bort. En intervjuad ambulanssköterska tror att det snarare fördyrar - eftersom både akutbil, ambulans OCH helikopter kan bli utkallade för en och samma patient.

Jag citerar Västerbottens Kuriren:
"Men både det socialdemokratiska landstingsrådet Peter Olofsson och Karin Svedlert, ordförande för Kommunals medlemmar på Norrlands universitetssjukhus, är nöjda med valet av Jonas Rastad som, menar man, var det enda alternativet. - Men det klart att det är mycket pengar."

Undrar du som jag hur mycket landstingsrådet Peter Olofsson kostar av skattemedel - Han var en av dem som anställde Jonas Rastad?  (jag hittar inte detta i skrivande stund).

Landstingsdirektör Jonas Rastad har inte bara högre lön än sin företrädare - 18 000 mer - en normal lön för en USKA. Han verkar dessutom sprida skräck bland sina anställda - kritik är inte populärt hos denne man som de facto tar sin lön direkt ur andras skattetillskott.

Jag citerar åter Västerbottens Kuriren:
"En landstingsanställd berättar att hon är rädd för repressalier från ledningen om hon går till media med kritik. - Ingen vågar säga något. Det är rena Rysslandsmetoderna nuförtiden."
 
Lik väl som man använder ordet kapitaltillskott, kan man väl se det så att vi gemensamt tillför ett skattetillskott i en verksamhet? Jag börjar tröttna på att ingå i politikernas 'skatteunderlag' - det blir på nåt vis så givet att jag ska ge ifrån mej pengar till vad vansinne som helst ... vad tycker du?

Sen är Jonas Rastad förvånad ... suck.  Minns också att Rastads företrädare är kvar i Västerbottens läns landsting - men hon tvingades sänka sin lön rejält och tjänar nu bara ca 75 000 i månaden.

Här är en annan bloggares syn på tillvaron

Anm - jag sökte igenom Svd på ordet 'Dorotea' och fick en hel rad spännande träffar - men ingen om nedrustningen av vården - Reinfeldts 'Pravda' kanske följer dekretet till hans ministrar - var tyst och måste ni säga något säg ordet 'jobblinje' - vad vet jag!!







1 kommentar:

Lovisa sa...

Super bra skrivet !! Jag ska verkligen länka det vidare till facebook grupperna för åsele amb och doroteas ocup, och på bloggen så klart !!!!!!!!