lördag, april 22, 2017

Hur tänker medelklassen - få allt - ge inget?



Kära läsare och kära hen - heter det kära eller käre hen? Vad är pluralfomen av 'hen'? Jag som lite äldre är förvånad över att det krävs tydligare distinktioner än 'människa'. För oavsett kön så är väl vi alla människor - över alla kontinenter? Enda gången 'kön' är av intresse för mej är när jag vill para mej. Vem jag själv vill komma nära? Nåja - det var inte mitt ämne för dagen - medelklassen är den jag vill undra över och i vanlig ordning vill jag betona att det handlar om mina åsikter - utan att för en sekund vara objektiv.

Det subjektiva har en stor fördel om jag samtidigt kan ta in andras syn på livet - det är bara kaktusligan som jag har svårt för - där finns ingen resonansbotten - mina frågor får bara motfrågor eller hot - inproduktivt.

Hur är det med medelklassen? Vill den se en social utjämning - kanske. Jag tror att de som har jobb - en fungerande ekonomi - bostad osv ... förväntar sej att vårt samhälle utan gnissel ska fungera. Jag påstår inte att medelklassen förnekar att det finns segregation - den är där rakt 'in your face'. Men jag ser ingen vilja från medelklassen att avstå något för att motverka problemen - kanske för att det inte finns någon som vågar ställa krav på medelklassen - i tex skolfrågan? När det gäller 'skollotteriet' så beramar sej borgarna och sprider fasa inför förändringar som kan 'drabba' de som redan har - kort tanke.

En klok borgare borde inse att frottera sej med de missgynnade leder till solidaritet över klassgränser - det leder till kontaktytor som motverkar konflikt.

För 35 år sen bodde jag i en förort - redan då var det bara män på fiket - redan då fanns konflikter mellan invandrargrupper - redan då var jag sedd som en 'Svenne' - jag hade förmånen att arbeta i skolan - ungarna insåg att jag struntade helt i var de kom ifrån - ett dåligt pass på fotbollsplanen var ett dåligt pass - ungarnas föräldrar såg att jag - vill påstå det - älskade deras ungar - klart dom ville att jag älskade deras unge mer än andra - men dom var och är människor, både barn och föräldrar.

Om borgarna vill ta något råd av mej - kapa ned det repressiva samhället till ett minimum - ge möjligheter - ge utrymme - låt människor vara olika och sök möjligheter för allas utveckling.

Om medelklassen verkligen vill ha ett inkluderande samhälle, då är det dags att dom visar det - det är den ekonomiska eliten som måste släppa till både tanke och pengar för att många fler ska få en chans.

Janne

Inga kommentarer: