lördag, mars 24, 2012

Makten folket och kärleken


Vad det kan vara härligt att läsa tidningen ibland! Inte ofta, men det här initiativet ger en känsla av hopp och att det kommer ur folkdjupet med ett budskap till ett annat folkdjup är så viktigt. Det är genom insikten om människors lika värde oavsett etnicitet religion och maktstruktur i det aktuella landet, som världen kan bli fredligare. Världen blir mer hotfull om vi har förseglade maktrum där man över människors huvuden beslutar om vapenaffärer och oheliga allianser.

När jag läser om Roni Edris initiativ med en facebookgrupp, så är det nästan så att man får tårar i ögonen - det står i så stark kontrast till Netanyahus eviga hot och hans trummande på den 'judiska statens rätt' - just det den JUDISKA staten - inte den Israeliska statens rätt att finnas - jag undrar vem Netanyahu egentligen talar för?

Med den senaste tidens turbulens i Israel gällande löner bostäder och korruption så minskar sakta men säkert Netanyahus stödtrupper - Israel har tillräckligt med problem utan att starta nya krig.

Mitt i detta hittade jag följande artikel - en intervju med Yisrael Dovid Weiss, en rabbi verksam i USA och hans hållning i fråga om sionismen satte verkligen myror i min skalle - mycket spännande tankegods denne man för fram. Du kan söka på Youtube och du kommer att hitta intervjuer med Weiss som tom FoxNews har gjort! (kors i taket Murdoch)

Makten ska inte lämnas ifred med vår tillit i pant - den saken är klar - men hur ska vi få makten att låta oss delta?

Janne

Avslutningsvis är jag tacksam om du som jag, vill driva på så vi får en rimligare lönenivå för våra politiker.  Dom verkar ha svårt att klara av det på egen hand och visst vill vi hjälpa dem?

Skriv på!

1 kommentar:

Thove sa...

Jag blir så glad när jag läser sådant här! Det ger mig hopp om att internet äntligen kan bidra till att sprida fred och kärlek. Alla händelser, den arabiska våren, stödjsamling för Kony (om man nu tror på den eller inte), den här fredssamliingen m.m. ger hopp om att folk samlas och kämpar för fred :)