torsdag, april 02, 2015

Vi äger SJ


För mej är SJ ett sätt att ta mej mellan punkt A och B. Helst till ett lägre pris än att använda min egen bil och tar det dessutom kortare tid så är det en bonus. Kan jag bidra till ett bättre klimat - fine!

Kan även de som hade tänkt åka med i min bil rendera en lägre total kostnad för hela resan så vore det ett plus för oss och miljön. Men så är det inte - det kostar många gånger mer att transportera sej med tåg i en grupp om fyra än att åka Ystad - Kiruna  med bil. Något är ruttet redan i kalkylen.

Om vi idag omräknat i tid och rullande på räls är det mer än bonus att kanske komma fram på utsatt tid. Tyvärr!

Om vi bara helt glatt som företag eller familj bortser från kostnaden att vi faktiskt åker tåg och sedan tvingas läsa den här DN artikeln, där Konsumentverket tydligen tvingas backa från vederhäftig information?

Texten som Konsumentverket ville att SJs resenärer skulle få se:

"Hallå resenär - Vet du vad som gäller vid förseningar, om bagaget kommer bort eller om personalen strejkar?” 

Den nya texten har jag inte sett, men den nya utesluter tydligen allt som har med resande att göra - det tycker vårt äldsta inhemska resebolag är OK? Vårt gemensamt ägda SJ?

Jag blir gramse - för jag tycker att SJ och alla andra i vår tjänst verkande företag ska göra det lite bättre än de som tjänar sin herre aktieägaren.

Är man ett statligt företag så ska man även visa sin svaga sida och visa att man tjänar folket.

- Är det så att man köper skit (Vattenfall (Neon)) så ska man ha skit för det.
- Håller man inte sina tidtabeller(SJ) så ska man ha skit för det


Vi som gemensamt äger dessa verksamheter, måste få chansen att förbättra med investeringar eller mer effektiva rekryteringar - kanske både och. Varför ska vi som i vår vardag ska använda dessa företag, inte få bry oss?

Thomas Silbersky från SJ menar att annonsen var olämplig:

" Det här är en annonsplats i vår produkt och varje gång vi får en annons så har vi en diskussion om vi tycker den är lämplig, säger han. – Vi sade att vi inte tycker att det här är ett lämpligt budskap, tillägger han."

Men käre Thomas S - du som faktiskt får din lön ur skattekronor borde skatta dej lycklig att tjäna den som försörjer dej?

Vore det inte rimligt att just ett statligt SJ INTE pratar om 'lämplighet' - utan att just du Thomas S, snarare lägger vikten vid 'punktlighet'? Sluta prata 'produkt' - prata resa för flertalet - tack!

Det kanske var en fladdrig tanke från min sida ... och sen räknar jag kronor - 4 personer * milen och kommer fram till att bilen är mer punktlig och tyvärr otroligt mycket billigare. Trist!

Janne

Inga kommentarer: