tisdag, mars 24, 2015

När man blir gammal nog


"Min generation är nu gammal nog att veta något och ung nog att orka gör något. Men i stället för att förändra framtiden ser vi oss i speglar och backspeglar."

Mer självupptaget kan det inte bli att 'förändra framtiden' ser jag  inte - men jag ser årtalet 1984 - sen fortsätter Niklas Wahllöf:

"Så här: 1984 (31 år sedan) hade Siewert Öholm ett tv-program som hette ”Svar direkt”

Visst Niklas Wahllöf - men det är också titeln på en bok som ifrågasätter min generation en generation före din - en bok du troligen vet mer om än jag. Den boken fick mej som tonåring att studsa och undra över hur jag skulle tänka - framåt, känna och ta in och sen kunna fortsätta.

Enkelt sett så ser jag min start i livet vid punkt noll och den slutar vid samma meningslösa punkt - typ tvärt zero.

Glöm då inte att vi i min generation gjorde vaccin tillgängligt eller var fredsmäklare - eller att vi bussade barn till olika skolor - eller fann tecken på partiklar, att vi utvecklade kärnvapen långt bortom det som varit möjligt. Vi fick en kabel över atlanten - Vi skapade EU ... det första steget mot fred just här

Framstegen kom och gick och få av dem hade egentligen med fred att göra - inbördeskrig i Algeriet var kanske det som slog an hos mej så liten jag var som läste boken 'det röda gräset', DeGaulle var en enveten terrier - det finns en del du inte minns och blev det bättre sen?

Det blev det inte - du tittar i din spegel och jag i min - jag tror vi ser ungefär samma sak med olika färg, men vi hoppas där vi står - nådde vi fram?

Dom är inte friare i Alger än i Tunis idag.

Jag säger att vi har ett ansvar hur vi ser i våra speglar - jag säger att vi är ansvariga - fast vi båda dör utan eget personligt ansvar - startade på noll och döda vid våra givna punkter. Vi deltar i den spegelbild där vi båda kanske vill synas.

En tävling som inte fanns när vi som av en ynnest fick utbreda oss i Edens hopplösa trädgård - med istid - tävlande och som du säger - vår upptagenhet med oss själva.

Det är inte det viktiga, det viktiga är backspegeln och de misstag tanken orsakat utan att de som tittar i sin backspegel faktiskt ser hela bilder, så hela bilder som är möjligt. Jag tjatar och gnatar och mina ungar detsamma - men både dom och jag vet att det finns val. Men ingen av oss vet vad som är rätt.

Vi försöker blicka i det korta perspektiv vi har - det är i bästa fall 2 kanske 3 generationer bakåt och har vi tur så ser vi mönster men utan svar framåt - kanske det gryr frågor och vad frågorna faktiskt borde vara - det är väl där framme du Mr Wahllof borde finnas och våga ge en bild - utan speglar? Utan skygglappar? Mina ungar är klokare än oss.

Vart vill du åka - jag slår inte på någon taxameter och jag lovar att vart vi än åker så ska du inte behöva tänka på dej själv. En adress tack!

Janne

Inga kommentarer: