fredag, mars 06, 2015

Våld i hockey bör prövas i domstol


Rögles Jakob Lilja överföll Jens Olsson i Malmö bakifrån. Först en brutal knuff med klubban dubbelfattad över ryggen och sen ett rent överfall med samma fattning (klubban vågrätt och fattad med bägge händer) rakt över nacken på Jens Olsson och allt i samma sekvens. Båda tilltagen bakifrån utan möjlighet för Jens Olsson att värja sej.

Varför ska vi acceptera godtycklig intern bedömning från en hockeyliga som dessutom verkar vara oförmögen att få slut på detta destruktiva våld?

Våldsverkarna har tydligen mer rätt än fel med tanke på hur våldet eskalerar. Bara i år är det minst 2 spelare som kanske måste ge upp sina karriärer pga av våldet de utsatts för på isen.

Jag undrar varför inte de här situationerna går till rättegång i civil domstol? Detta agerande hade på gatan gett förövaren fängelse om bevisningen är tillräcklig?(här finns det dessutom dokumenterat på film).

Hade jag varit Jens Olsson så hade jag gjort en polisanmälan och hävdat grov misshandel - det kan inte vara rimligt att man ska riskera livet för att man idrottar ...

Heta känslor - bra! Men var finns respekten för medmänniskan? En boxare skulle inte slå sin motståndare bakifrån - varför ska en hockeyspelare med tillhygge i form av en klubba ha den rätten?

Nästa fråga blir - vilken förälder kan med gott samvete dels ta riskerna för sina barns hälsa och samtidigt kostnaden för att spela hockey?

Något luktar illa i hockeyvärlden.

Janne

PS Läs gärna Cecilia Edströms utmärkta blogginlägg om denna 'maskuliniserade' värld.  Och ni som tror att jag håller på Malmö - tjii - jag håller på SAIK DS

Inga kommentarer: