måndag, juli 08, 2013

Återblick på Almedalen


Det sas mycket av våra folkvalda och det mesta sas som om Sverige är ett evigt isolerat sommarlandskap, där livet får sitt yttersta uttryck på Gotland - trevligt - jag har gener från den ön och so far so good!

Men ingen av partiledarna ens nuddade vid USAs spionage världen över - än mindre pratade man om FRA.

Carl Bildt tvingade fram en ursäkt från EKOT - på semantisk grund - men i sak hade EKOT rätt. (Vet - det var ett tag sen - men försök minnas)

Sverige bistår främmande makt med spaningsinformation - betald/bytt mot annan/eller right off.

Det handlar om säkerhet säger våra politiker - men vore det inte på sin plats att vi dels får vet vem som får information och varför?

Informationen som sådan är eg mindre intressant - faktiskt! Att jag som väljare vill rösta på ett parti som värnar om att jag är svensk medborgare är väl eg det självklara - varför ska annars Sverige som nation påstå sej vara neutralt och 'fritt' från band? (Lätt ironisk)

Ska jag med svenskt pass kunna hamna i USA misstänkt för terrorbrott utan att min nation bistår mej? - Ja tydligen! Det har hänt i närtid.

Politikerna svänger sej på den punkten och påstår att det är mer komplicerat än så - jasså? Förklara vad som är så svårt? Så vi som röstboskap får välja den fredliga riksdag vi tror oss ha ...

Ingvar Åkesson - FRAs generaldirektör har täppt till alla 'Snowden' hål och är säker på att man gör allt enligt regelboken - men är det hela sanningen?

Jag undrar hur regelboken faktiskt ser ut - om en stormakt som USA som granskas hela tiden - som HELA tiden sitter med minst en tass i kläm, vad avser korruption, mål och medel - så kan nog en liten kungamakt i norr slippa undan bakom ryggen på storebror - så länge kungamaktens folkvalda tiger stilla? Eller är det en outtalad doktrin som jag inte får sätta koordinat på?

Ge oss väljare rimliga val - öppenhet bygger broar - inte detta eländiga spel under täcket - då rasar förtroendet.

Janne




Inga kommentarer: