torsdag, juli 25, 2013

Jag hyllar damfotbollen


Vill på detta enkla sätt hylla svenska damernas insats i EM. Ni gjorde ert bästa och mer kan man inte begära. Stundtals spelade ni bländande och ni som alla andra begick mänskliga misstag - sånt är livet. Det jag särskilt vill framhålla är att ni som individer satsade från tårna och att ni hela tiden framhöll er själva som ett lag.

I vinsternas ögonblick som i förlustens, visade ni prov på hur starka ni är som kollektiv. Det är lätt att vara grupp då man vinner - men det var med stor värme jag såg hur ni stöttade varann vid förlusten.

Det är bara att acceptera och lägga energin på framtiden.

Jag är positivt överraskad över hur mycket damfotbollen har utvecklats och jag hoppas att tex det spanska laget får fortsätta sin utveckling och röner större intresse hemma i Spanien. Betänk att många i det spanska laget faktiskt bara spelar fotboll på sin fritid!

Slutligen - fel lag till finalen - det måste bli slut på straffläggning, vad är det för trams? Ska man premiera spelet så måste sudden death införas. Inte ett eget överfyllt straffområde av försvarare - obegripligt att TV4s kommentatorer inte 'ser' det här? En liten försiktig reflektion fälls under förlängningen ... dåligt!

Danskorna var det bättre laget och spelade fotboll - vad sjutton spelar Norge? Ett enda riktigt bra anfall och då menar jag inte det norska målet.

Men Danmark får skaffa sej en Schelin och en Asllani så blir det nog bra!

Janne







Inga kommentarer: