söndag, augusti 04, 2013

Flera myndigheter säljer dina uppgifter


Här är ett annat lysande exempel på varför det finns anledning att ha ett JOX register i stället för ett NIX.

Har jag registrerat mej i JOX kan jag även bocka i de myndigheter som jag tillåter att sälja vidare mina uppgifter.

Det är inte rimligt att myndigheter i den ena änden har rätt att registrera uppgifter om mej och i den andra sälja dessa vidare utan mitt godkännande.

Jag ser också en fara i att det går att köpa uppgifter från flera myndigheter och sedan kan ett företag/organisation slå samman dessa i ett centralt register med kompletterande information från tex UC - frågan är hur mycket av min integritet som då ryker all världens väg?

Slutligen kan man undra varför DN varken tillåter kommentarer eller bloggare till denna intressanta artikel?
Konkurrenten SVD verkar dock främja debatten .

Janne

Inga kommentarer: