söndag, augusti 04, 2013

Fred eller evig konflikt?


Jinge skriver det jag redan tänkt tusen gånger - storebror (USA) kan inte medla åt lillebror(Israel) med storebrors egna fiender. FN borde självklart vara den självklara medlaren, men ett svagt FN utan USAs stöd kan inte göra något alls ...

Ibland undrar jag vem som drar vem i handen? Drar lillebror sin stora 'dumma' bror' eller är det storebror som knuffar in lillebror i 'lagom' stora bråk ... det är svårt att veta och i synnerhet som de senaste 60+ åren inte visat på ett enda tydligt steg mot en Win/Win lösning för både lillebror och utstött lillebror(Palestina).

Idag jag undrar över två saker:

1. Varför är Israel beredda att släppa mördare?(Jag vill inte ta ordet 'terrorist' i min mun - det är fråga om mördare bland dessa 104).
- För att uppröra sin egen opinion?

2. Varför meddelar knesset just nu att man ska bidra med extra pengar till bosättningar på ockuperat område?
- För att uppröra utstött lillebror?

Outgrundliga äro Israels vägar - men erkänn att de är mästare på att mästra och bemästra varje opinionsläge?

Janne

2 kommentarer:

Anders Romelsjö sa...

Ja, visst är det märkligt. Och världen och dominerande massmedia tiger. Liksom om USA:s tal om fredsplan för Syrien i början av maj, följt av beslut att officiellt beväpna rebeller i Syrien (vilket man gjort i "lönndom" via ombud i 2 år). Man talar om fred och förbereder krig. Läs gärna om detta på citerade bliggen http://jinge, som sedan ett år drivs av mig Anders Romelsjö, ej längre av Jan-Inge Flücht (Jinge).

Unknown sa...

Hej Anders

Jag läser ofta på din blogg och jag har med intresse sett att många vettiga människor flockas där och ger luft åt sina åsikter. Jag är uppriktigt bedrövad över att vi i Sverige har en officiell sida - men att det finns en helt annan 'real politisk' bakom gardinen, som vi tydligen inte ska bry oss om. Ska man verkligen undra över varför det finns ett förakt både för politiker och media?

Janne