fredag, augusti 09, 2013

Obama till Sverige - en urdålig idé!


Det är inte med minsta glädje jag noterar att USAs president skall komma till Sverige. I ljuset av NSA, drönare och mellanöstern borde USA snarare ställas lite mer åt sidan och hellre avkrävas eftertanke och  be om ursäkt för sin tanklösa och ofta brutala utrikespolitik. Jag kan inte komma på en mer aggressiv makt - man måste nog gå tillbaka till Djingis Khan för att hitta någon som skövlar (relativt sin tid) i större omfattning än USA.

Demokratins förespråkare i USA står inför en prövning, tongångarna bland beslutsfattarna låter mer och mer som ett eko från 50-talet, 'dödsstraff'  'oamerikansk verksamhet' 'förrädare' 'sviker idealen' 'isolera Ryssland' osv osv.

Anledningen till att Lavabit stänger sin tjänst spär på misstanken om att demokrati så som vi vill tro att den fungerar - inte får fungera så:

"Jag önskar att jag på ett lagligt sätt kunde dela med mig av vilka händelser som har lett fram till mitt beslut. Det kan jag inte," skriver Levison och fortsätter:

"Jag tycker att ni förtjänar att få veta vad som händer – det första tillägget i konstitutionen är tänkt att garantera min rätt att tala ut i situationer som denna. Olyckligtvis har kongressen beslutat om lagar som gör det omöjligt."


Jag hoppas vi får höra mer om Lavabit ... eller får vi det?

Så har vi då åter en kwittrande Bildt som kvittrar att vi ska vara stolta  över Sverige. Vilket Sverige menar han då?
- Ett Sverige som låter USA hämta folk på Bromma för tortyr i Egypten? (Sverige neutralt?)
- Ett Sverige som oförbehållsamt 'samövar' med NATO? (Sverige neutralt?)
- Ett Sverige som inte tydligare motsätter sej USAs spionage på svensk mark? (Sverige neutralt?)
- Ett Sverige som upplåter territorium för militära flygövningar? (Sverige neutralt?)

Varför ska Sverige delta i USAs markering mot Putin? Ingen inbillar sej väl att Obamas besök i Norden, är till för något annat än att köra kniven i sidan på ryssarna? Att samla till ett östersjömöte borde vi göra - men utan Obama. I det här läget är Sverige bara en lydig bricka i USAs utrikespolitik.

Slutligen - fortfarande finns inga svar på hur FRA samarbetar med tredje part, vilka dessa är eller vilka uppgifter som lämnas ut om oss och andra. Vi har ett demokratiskt underskott inom våra egna gränser - våra makthavare kanske borde åtgärda det först, innan man låtsas bedriva 'utrikespolitik'?

Obama - stanna hemma och skäms.

Janne

2 kommentarer:

bloggare på icedaniel.se sa...

Sverige måste våga formulera kritik mot USA runt de frågor som inte följer mänskliga rättigheter.

Unknown sa...

- Ja det håller jag med om och faktiskt sluta gömma oss bakom EU. Om vi hela tiden skall ha EU som förkläde så sparar vi in lönen till Carl Bildt;-)

Och för att förta de som tror att jag 'avskyr' USA i alla stycken - tvärtom! Landet har en hel massa 'nyttiga' styrkor - men makteliten verkar inte direkt hylla yttrandefrihet ..