fredag, augusti 30, 2013

Ask, Sossarna och Obama


Justitieministern vill låsa in mördare under längre tid. Ännu en sida av Alliansens förakt för de längst ned. Ytligt kan man sympatisera med hårda straff för det värsta brott man kan begå, men med lite eftertanke inser man att det oftast ligger djup tragik bakom. Anhörigas lidande och saknad blir inte mindre av längre straff. Ask vill helt enkelt införa samhällets hämnd - inget annat.

Socialdemokraterna vill inte avskaffa det förväntade femte jobbskatteavdraget om man kommer till makten. Att det finns ett starkt motstånd i de egna leden vill inte Lövfen ta i med tång - det är ett tydligt bevis på att (S) fortfarande är ett toppstyrt parti som inte vill skapa vision för en hållbar framtid - för kära sossar det är inte pengen nu som är viktig - det är viljan att utveckla och förädla samhället över tid och då är visioner oundgängliga. Jag tror de flesta idag ser kopplingen välfärd och tillskott av skattemedel för allas bästa.

USAs fredspristagare ska på straffexpedtion i Syrien för att försvara sina nationella intressen. Det låter inte riktigt klokt och med track record så ser vi fortfarande Guatanamo, drönare och övervåld var helst USAs militär dragit fram. Jag tror det är ett misstag av USA att börja bomba i ett nytt land och grunden synes även denna gång vara prestige.

Sorgligt nog så bjuder vårt Public Service företag på direktsändningar från USA och spegling av USAs syn på konflikten. Var finns åsikterna från de som står emot USA? Jag har svårt att förstå Kinas hållning och jag är för dålig på kinesiska för att ta reda på deras syn på egen hand - det är för att få nyanserade nyheter från hela världen som jag vill betala licens - snart deponerar jag min licens hos länsstyrelsen.

Janne

PS Läs gärna det här blogginlägget på Dagens Arena DS











Inga kommentarer: